جایگاه حضرت مهدی در نزد علمای اهل سنت (محمد طاهر مسعود)
کد مطلب:81 تاریخ انتشار:11 دي 1402 - 20:19 تعداد بازدید38
مقالات » مهدویت
جایگاه حضرت مهدی در نزد علمای اهل سنت (محمد طاهر مسعود)

مولوي محمد طاهر مسعود يکي از علمای معاصر اهلسنت و شيخ الحديث و مفتي جامعه مفتاح العلوم سرگودا و همچنين عضو هيئت اجرايي شوراي مدارس عربيه  پاکستان مي باشد.

يکي از فعالیت هاي مهم وی تاليف کتابي است به نام "عقايد اهلسنت و جماعت" که در اين کتاب عقائد اهلسنت بيان شده است و کثيري از علمای اهل تسنن هم کتاب و مطالب اورا را تاييد نموده اند.

 

مفتي محمد طاهرمسعود: اولين علامت قيامت ظهور حضرت مهدي است

يکي از کتب اعتقادي اهل سنت کتاب عقائد اهل سنت از مفتي جامعه مفتاح العلوم محمد طاهر مسعود است که مولوي گرگيج آن را ترجمه نموده است.

 

در اعتبار اين کتاب همين بس که علمای اهل سنت و مکتب ديوبند به اين کتاب تقريظ زده و مطالب آن را به عنوان اعتقاد اهل سنت تاييد کرده اند که در مقدمه اين کتاب به 16 تقريظ از بزرگان اهلسنت و ديوبند اشاره شده و تقريظ و تاييد و تمجيد آن علما را ذکر کرده است

 

((تقريظ حضرت مولانا سيد محمد ارشد مدني مدظله، معاون آموزشي دارالعلوم ديوبند-هندوستان

بنده بعضي از موارد کتاب عقائد اهلسنت و جماعت را مطالعه کردم اسم با مسمي ديدم. اين فقير دعا ميکنم که خداوند اين کتاب را براي خواص و عوام مفيد گرداند و به قبوليت خويش بنوازد

ارشد مدني منزل ديوبند14 ربيع الاول1427 ه ق

تقريظ فقيه بزرگ و محدث ارجمند مولانا محمد تقي عثماني (نائب رئيس جامعه دارالعلوم کراچي )

از آن خوشحال شدم، که به فضل خداوند، مصنف محترم، با تلاش و استيعاب عقايد اهل سنت و جماعت را با استناد به کتب مستند، جمع آوري کرده است. امروز نظريات گوناگون بين مردم تبليغ مي شود، جمع آوري پاسخ تمام اين مسايل يک نياز مبرم بود که اين کتاب آن را تا حدي زيادي بر طرف ساخته است. بطور خاص اين کتاب براي طلاب مدارس ديني ان شاء الله تعالي نافع خواهد بود و با در نظر گرفتن اين امور، مطالعه يا تدريس اين کتاب، ان شاء الله سودمند خواهد بود.

 محمّد تقي عثماني عفي عنه ۱۴۲۹هـ. ق دارالعلوم کراچي

تقريظ مولانا محمّد مكى حجازى مدرس مسجد الحرام مكة المكرمة زادها الله شرفاً

الحمد لله وحده والصلوة والسلام على من لا نبى بعده امروز مورخه ۲۰ / ۱۲ / ۱۴۲۹ هق در مسجد الحرام مهبط وحي و مشرق وري کتاب «عقايد اهل سنت و جماعت» تاليف شيخ محمّد طاهر مسعود شيخ الحديت و مفتي جامعه مفتاح العلوم سرگودا ...الحمد لله تحقيق آن جناب در کنار زيبايي بيان و سلاست زبان باعث خوشحالي قلبي من شد

...مؤلف محترم در بخش توحيد، توحيدالوهيت، توحيد ربوبيت، و توحيد في الاسماء و الصغات، بحث مدللي و... براي جويندگان حق ، صراط مستقيم را واضح نموده اند

تقريظ خليفه ارشد (حضرت قطب الارشاد مولانا محمد عمر سربازي)، شيخ الحديث مولانا عبيدالله (حفظه الله)

کاري که عزيز ما جناب مولوي ابراهيم گرگيج (حفظه الله) با ترجمه ي کتابي در همين باب به زبان فارسي انجام داده، بسيار به جا بوده و در واقع ضرورت تأليف يا ترجمه ي چنين اثري به زبان فارسي شديداً وجود داشت. دعا مي کنم خداوند متعال اين خدمت بزرگ ايشان را شرف قبول عنايت فرموده و براي همه ي اقشار مسلمان مفيد قرار دهد.

الداعي الي الله بنده (حضرت مولانا) عبيدالله

۶ جمادي الثاني ۱۴۳۲ هق))

عقائد اهلسنت و جماعت محمد طاهر مسعود ترجمه مولوی محمد ابراهیم گرگیج صفحه 8

 

 

اکنون که جايگاه اين کتاب و تاييد مطالب آن توسط بزرگان و علمای اهل تسنن ثابت شد، سخن مفتي محمد طاهر مسعود را در مسئله مهدويت بيان ميکنيم.

يکي از موارد عقيديتي که وی در اين کتاب به آن پرداخته است مسئله  علامات قيامت کبري مي باشد  و طبق تصريح وی  يکي از علائم قبل از قيامت مسئله مهدويت مي باشد، چنانچه او چنين مي نویسد:

 

((ظهور حضرت مهدي رضي الله عنه

اولين علامت از علامات کبراي قيامت ظهور حضرت مهدي است. از حضرت مهدي در احاديث مبارک تفصيلا بيان شده است حضرت مهدي از فرزندان حضرت سيده فاطمه الزهرا خواهد بود اسمش محمد، اسم پدرش عبدالله است. مشابهت زيادي با آن حضرت خواهد داشت. پيشاني اش روشن (نوراني) و بيني اش نسبتا بلند و کشيده است. حضرت مهدي رضي الله عنه زمين را پر از عدل و انصاف مي کند. اول، حکومت او در کشورهاي عربي شروع مي شود و سپس در تمام دنيا گسترش مي يابد و تا هفت سال حکومت مي کند.

در لغت عرب «مهدي»؛ هدايت يافته را مي گويند. به هر شخص صحيح الاعتقاد و عالم با عمل مهدي گفته مي شود، بلکه به هر مسلمان نيک سرشت که اعتقاد راسخ باشد هم مي توان «مهدي» گفت. پيامبر اکرم تا براي حضرت امير معاويه رضي الله عنه دعاي هادي و مهدي شدن کردند پس در اين جا نيز لغت «مهدي» به همين معنا است.

در اين جا منظور از مهدي رضي الله عنه آن شخص خاصي است که ذکرش در بالا گذشت. حضرت مهدي ماه در مدينه منوره متولد مي شود.))

عقائد اهل سنت و الجماعت مفتی محمد طاهر مسعود ترجمه مولوی محمد ابراهیم گرگیج صفحه 135

مفتي محمد طاهر مسعود هم تصريح کرده است که هر شخص هدايت يافته مي تواند مهدي باشد اما آن مهدي که در روايات رسول اکرم (ص) بدان اشاره شده است يک فرد و شخص خاص مي باشد که در آخر الزمان ظهور مي کند.

 

با توجه به اين موارد اصل ظهور شخصي از اهلبيت و از ذريه حضرت  فاطمه سلام الله علیها به نام مهدي در آخر الزمان و قبل از قيامت قطعي و يقيني مي باشد و غير قابل انکار است و اگر کسي بخواهد اين مسئله را انکار نمايد در واقع خود رسول اکرم (ص) را انکار کرده است زيرا  از منظر اهل سنت، این انکار، انکار روايات صحيح بلکه متواتر ايشان مي باشد که اين انکار در واقع انکار خود حضرت است.

 

اکنون این سوال به ذهن خطور می کرد که دلیل انکار اصل مهدویت در رسانه های وهابی تکفیری چیست؟ و چرا امروزه مشاهده می کنیم که این شبکه های وهابی با تمام سعی و تلاش شبانه روزی به دنبال زیر سوال بردن این اصل اشتراکی هستند؟

 

خادم کوچک اهلبیت:

علی شریفی

 



Share
نظر شما