جايگاه حضرت مهدي در نزد علماي اهل سنت(شبير احمد عثماني)
کد مطلب:77 تاریخ انتشار:11 دي 1402 - 20:01 تعداد بازدید47
مقالات » مهدویت
جايگاه حضرت مهدي در نزد علماي اهل سنت(شبير احمد عثماني)

شبّير احمد عثماني يکي از بزرگان اهل تسنن از مکتب ديوبند مي باشند؛ وي شاگرد  مولوي محمود الحسن ديوبندي و مولوي غلام رسول سرحدّي بوده است.

وي از سال 1908م تا سال 1945 م مدت 37 سال مشغول تدريس بود. بدين تفصيل كه از سال 1911 م تا سال 1928 م در دارالعلوم ديوبند و دو سال جلوتر در حوزه علميه فتح پور دهلي و از سال 1928م تا سال 1943م علاوه بر دويا سه سال در جامعه عربيه  دابهيل مشغول به تدريس بود.

 مولوي احمد، بنابرعللي در سال 1928 م از دارالعلوم ديوبند به جامعه عربيه دابهيل رفته و همانجا مشغول به تدريس شد. سپس در سال 1936 م به عنوان رئيس المدرسين دارالعلوم ديوبند خوانده شد. وي تا چند سالي در هر دو حوزه انجام وظيفه مي فرمود و سرانجام مستقلا به دارالعلوم رفته و مديريت آن دانشگاه را به عهده داشت.

 سرانجام وي در سال 1949 م 13 دسامبر از دنيا رفت.

شيخ شبير احمد عثماني: روايات مهدويت متواتر است

فتح الملهم شرح صحيح مسلم يکي از مهمترين کتاب هاي است که در شرح صحيح مسلم توسط شيخ شبير احمد عثماني نوشته شده است، عثماني در اين کتاب در ذيل بحث مهدويت شرح مفصلي زده است و مطالب مهمي را بيان کرده است که از جمله اين موارد ادعاي متواتر بودن روايات مهدويت و نماز خواندن حضرت عيسي عليه اسلام پشت سر حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي باشد،چنانچه وي بعد از نقل روايات چنين مي نويسد.

 

((حافظ ابن حجر در افتح الباري مي گويد: در مسند امام احمد به روايت از جار رضي الله عنه آمده است که رسول خدا فرمود: چون به عيسي عليه السلام رو کنند و گويند: اي روح الله ! جلو شو (براي امامت نماز). او مي گويد: بايد امام خودتان جلو شود و برايتان نماز بگزارد. در حديث طولاني ابوامامه رضي الله عنه آمده است: تمام مسلمانان در بيت المقدس اند و امام شان مرد صالحي است که جلو مي شود تا برايشان نماز اقامه کند، در اين هنگام عيسى عليه السلام از آسمان فرود مي آيد. پس امام عقب مي رود تا عيسى عليه السلام  پيش نماز شود ولي او در ميان دوشانه امام مسلمين مي ايستد و مي گويد: تو خود جلو شو؛ زيرا اين نماز براي تو برپا گرديده است.

ابوالحسن خسعي در کتاب «مناقب شافعي» مي گويد: اخبار در اين باره که مهدي از اين امت است و عيسي عليه السلام پشت سر وي نماز مي گذارد، متواتر است. او اين روايت را در رد روايت ابن ماجه از انس نه نقل کرده که در آن آمده است: مهديي جز عيسي وجود ندارد))

فتح الملهم شرح صحيح مسلم شيخ شبير احمد عثماني ترجمه عبدالروف مخلص جلد1 صفحه633

 

اکنون اين سوال به ذهن خطور مي کرد که دليل انکار اصل مهدويت در رسانه هاي وهابي تکفيري چيست؟ و چرا امروزه مشاهده مي کنيم که اين شبکه هاي وهابي با تمام سعي و تلاش شبانه روزي به دنبال زير سوال بردن اين اصل اشتراکي هستند؟

دليل ترس مخالفين مکتب اهلبيت از طرح مباحث مهدويت چيست؟

 

خادم کوچک اهلبيت:

علي شريفي



Share
نظر شما