شخصيت ظاهري حضرت مهدي(عج) در نزد علمای اهل سنت (محمد عمر سربازی)
کد مطلب:76 تاریخ انتشار:11 دي 1402 - 19:58 تعداد بازدید47
مقالات » مهدویت
شخصيت ظاهري حضرت مهدي(عج) در نزد علمای اهل سنت (محمد عمر سربازی)

مولوی محمد عمر سربازي یکی از علمای بزرگ اهل سنت بلوچستان و به خصوص منطقه سرباز و کوه ون می باشد.

نظر مولوی عبدالحميد در مورد مفتی محمد عمر سربازي

در مراسم تدفين محمد عمر سربازی ، مولوی عبدالحميد مطالبي را در مورد مولوی محمد عمر بيان داشت که چيکده اين مطالب را مولوي عبدالعظيم نهتاني در کتاب "سرگذشت زندگي حضرت مولانا محمد عمر سربازي" بيان داشته است.

آنچه که عبدالحميد در اين سخنراني بيان داشته به شرح زير است:

((بنده در گذشت اين عالم رباني، فقيه معاصر،محدث، مفسر، زاهد و درويش و عالم با خدا را اولا به عموم شما مردم تسليت عرض مي نمايم...

تقاضاي بنده از فرزندان و شاگردهاي مولانا رحمةالله عليه و نيز از اهالي پاديگ اين است که اعمال مولانا رحمةالله عليه را برقرار دارند.وجود مولانا رحمةالله عليه

 براي اهل اسلام سرمايه بسيار بزرگي بود و دعاهاي سحري ايشان بود که اهلسنت را از سوانح روزگار محفوظ داشته بود. جا دارد که بگويم بنده تا حال در هر امري مولانا رحمةالله عليه

 را مشاور خويش داشته بودم گر چه که بار بار نمي توانستم در مجلس پر فيض ايشان حضور پيدا کنم اما به وسيله رابط، بنده از ايشان در امور خويش راهنمايي مي خواستم و حضرت مولانا رحمةالله عليه هميشه مشورت هاي عالي ارائه مي داد و نهايتاً از قضا به قدرت خدا کار ما هم طبق مشورت ايشان پيش مي رفت و هر نظري که ايشان مطرح مي کرد با شکست مواجه نمي شد. اما از اين به بعد چه کسي را مشاور خويش قرار دهم. کساني که براي تحقيق مسايل مذهبي به نزد من مي آمدند،بنده آنان را به اينجا راهنمايي ميکردم و ديري نمي گذشت که به بنده خبر مي رسيد که فلان شخص قانع شده و به ذکر توبه پرداخته است امروز که مولانا رحمةالله عليه در بين ما نيست چکار کنم؟ و اينگونه افراد را پيش چه کسي بفرستم؟ از روزي که مولانا رحمةالله عليه  وفات کرده بنده بر مطالعه خويش افزوده ام ))

جلوه هاي از حالات،کمالات و وفات مولوی محمد عمر سربازي ، عبدالعظيم نهتاني صفحه 29

 

 

نسب و شخصيت ظاهري حضرت مهدي (عج)

در مورد نسب و  شخصيت ظاهري و سيماي ايشان هم در روايات پيامبر در مصادر اهل تسنن، اشاراتي شده است تا مردم بتوانند شخصيت ظاهري ايشان را شناخته و از همين نشانه ها مدعيان دروغين را تشخيص بدهند.

مولوی محمد عمر سربازي در  رساله اي که تحت عنوان رساله ي "توفيق الودود في تحقيق المهدي الموعود" تاليف نموده انست بسياري از روايات اهل تسنن در مورد مهدويت را جمع آوري کرده و بخش به بخش موارد  مهدويت را ذکر کرده است، چنانچه او در اين مسئله و در بحث اول رساله خويش مسئله نسب و خصوصويات ظاهري حضرت مهدي (عج) را طبق روايات اهل سنت اينگونه بيان مي کند:

((در جواب سؤالي طولاني از کراچي الاستفتاء (۱۷۳)

الجواب بسم ملهم الصواب و به استعين: آنچه از تحقيق مهدي موعود نزد علماي اهل سنت و الجماعت قاطبة صحيح و ثابت است به شرح زير است:

1-حليه،نسبت، محل متولد و هجرت و محل ظهور ايشان:

حضرت ايشان از سادات صحيح النسب کريم الطرفين اند و به قول محقق از جانب پدر حسني و از جانب مادر حسيني است. نامش و اسم پدر و مادرش با اسم و اسم والدين حضور اکرم صلي الله عليه و سلم موافق اند؛ همانگونه که در احاديث مطرح است. مولدش در مدينه منوره و محل ظهورش مکه مکرمه و مهاجرش شام است هم چنان که حضرت حکيم الامت در الطرائف الظرائف از محدث کبير شيخ علي المتقي استاد شيخ عبدالحق محدث دهلوي و رساله ي او نقل کرده است. محل مرگش هم شام است، و در شانه ي او علامتي باشد مانند نشان ختم نبوت که بر کتف حضور اکرم بود. چهره اش چون ستاره درخشان و پيشانيش گشاده و بيني مبارکش دراز مي باشد و در ميان دندانهايش فرجه باشد و جمالش جمال عربي يعني گندم گون و چشم او اسرائيلي يعني دراز و پهنادار مي باشد و همچنان بر کتف دست راست او خالي باشد زبانش لکنتي مختصر دارد، ريش او انبوه و چشمش قدرة سرمه اي باشد و عمر ظهورش سال چهلم او مي باشد.))

فتاوای منبع العلوم کوه ون مولوی محمد عمر سربازی جلد1 صفحه243

 

هر چند بعضی از مطالب محمد عمر سربازی از جمله نسب حسنی قابل نقد است و با مطالب دیگر خود ایشان که در کتب دیگرشان تصریح کرده اند که حضرت از نسل امام حسن عسکری(ع) می باشند قابل نقد است، اما ما در این مقاله مختصر قصد نقد این موارد را نداشته و هدف مان اثبات اصل مهدویت و ظهور شخصی به نام مهدی از منابع اهل تسنن می باشد تا ثابت کنیم افرادی که امروز به نام اهل تسنن در حال انکار اصل مهدویت هستند ادعای شان پوچ و باطل است.

 

اکنون اين سوال به ذهن خطور مي کرد که دليل انکار اصل مهدويت در رسانه هاي وهابي تکفيري چيست؟ و چرا امروزه مشاهده مي کنيم که اين شبکه هاي وهابي با تمام سعي و تلاش شبانه روزي به دنبال زير سوال بردن اين اصل اشتراکي هستند؟

دليل ترس مخالفين مکتب اهلبيت از طرح مباحث مهدويت چيست؟

 

خادم کوچک اهلبيت:

علي شريفي

 

 



Share
نظر شما