جایگاه حضرت مهدی در نزد علمای اهل سنت (محمد عمر سربازی)
کد مطلب:73 تاریخ انتشار:11 دي 1402 - 18:57 تعداد بازدید68
مقالات » مهدویت
جایگاه حضرت مهدی در نزد علمای اهل سنت (محمد عمر سربازی)

 

 

مولوی محمد عمر سربازي یکی از علمای بزرگ اهل سنت بلوچستان و به خصوص منطقه سرباز و کوه ون می باشد.

نظر مولوی عبدالحميد در مورد مولوی محمد عمر سربازي

در مورد شخصیت مولوی سربازی و وجاهت وی در نزد اهل تسنن  می توان به مطالب مولوی عبدالحمید در مورد ایشان استدلال نمود.

در مراسم تدفين محمد عمر سربازی ، مولوی عبدالحميد مطالبي را در مورد مولوی محمد عمر بيان داشت که چيکده اين مطالب را مولوي عبدالعظيم نهتاني در کتاب "سرگذشت زندگي حضرت مولانا محمد عمر سربازي" بيان داشته است.

آنچه که عبدالحميد در اين سخنراني بيان داشته به شرح زير است:

((بنده در گذشت اين عالم رباني، فقيه معاصر،محدث، مفسر، زاهد و درويش و عالم با خدا را اولا به عموم شما مردم تسليت عرض مي نمايم...

تقاضاي بنده از فرزندان و شاگردهاي مولانا رحمةالله عليه و نيز از اهالي پاديگ اين است که اعمال مولانا رحمةالله عليه را برقرار دارند.وجود مولانا رحمةالله عليه

 براي اهل اسلام سرمايه بسيار بزرگي بود و دعاهاي سحري ايشان بود که اهلسنت را از سوانح روزگار محفوظ داشته بود. جا دارد که بگويم بنده تا حال در هر امري مولانا رحمةالله عليه

 را مشاور خويش داشته بودم گر چه که بار بار نمي توانستم در مجلس پر فيض ايشان حضور پيدا کنم اما به وسيله رابط، بنده از ايشان در امور خويش راهنمايي مي خواستم و حضرت مولانا رحمةالله عليه هميشه مشورت هاي عالي ارائه مي داد و نهايتاً از قضا به قدرت خدا کار ما هم طبق مشورت ايشان پيش مي رفت و هر نظري که ايشان مطرح مي کرد با شکست مواجه نمي شد. اما از اين به بعد چه کسي را مشاور خويش قرار دهم. کساني که براي تحقيق مسايل مذهبي به نزد من مي آمدند،بنده آنان را به اينجا راهنمايي ميکردم و ديري نمي گذشت که به بنده خبر مي رسيد که فلان شخص قانع شده و به ذکر توبه پرداخته است امروز که مولانا رحمةالله عليه در بين ما نيست چکار کنم؟ و اينگونه افراد را پيش چه کسي بفرستم؟ از روزي که مولانا رحمةالله عليه  وفات کرده بنده بر مطالعه خويش افزوده ام ))

جلوه هاي از حالات،کمالات و وفات مولوی محمد عمر سربازي ، عبدالعظيم نهتاني صفحه 29

 

 

محمد عمر سربازي:احاديث مهدويت تواتر معنوي دارد

محمد عمر سربازی در بسياري از تاليفات و کتب اش در رابطه با حضرت مهدي عج و اعتبار روايات مهدويت و بحث آخرالزمان اشاره داشته که ما به بعضي از اين موارد اشاره ميکنيم.

يکي از سخنان مخالفين عقيده به مهدويت  در میان برخی از اهل تسنن، اين است که حضرت مهدي وجود خارجي ندارد زيرا در روايتي از اهل سنت آمده است مهدي نيست مگر حضرت عيسي، در پاسخ به اين ادعا، مولوی محمد عمر سربازی تصريح مي کند که برداشت اين افراد از روايت صحيح نيست و روايات وجود و ظهور مهدي تواتر معنوي دارد.

((4- امام مهدي وجود خارجي دارد

گروهي به اين جانب رفته اند که امام مهدي وجود خارجي ندارد؛ چون در خصوص او وارد شده است که «لا مهدي الا عيسي» به طوري که ميرزا غلام محمد و معتقدانش و مختصري از علماي اسلام گول خورده و به همين دعوي قلم برداشته اند. اما قولشان پوچ است؛ چرا که روايات ظهور مهدي اکثر صحيح و واجب العمل اند بلکه به درجه ي تواتر معنوي رسيده اند و معني اين روايت اين است که نيست مهدي کامل و اکمل مگر حضرت عيسي نه اينکه مهدي اصلا وجودي نخواهد داشت. نظيرش لا فتى الا على لاسيف الا ذوالفقار))

فتاوای منبع العلوم کوه ون مفتی محمد عمر سربازی جلد1 صفحه 245

از مطلب محمد عمر سربازی ثابت می گردد که اصل اعتقاد به مهدویت یک موضوع اشتراکی در بین شیعه و اهل تسنن بوده و روایات آن در نزد عامه به بالاترین درجه صحت یعنی تواتر می رسد

 

اکنون این سوال به ذهن خطور می کرد که دلیل انکار اصل مهدویت در رسانه های وهابی تکفیری چیست؟ و چرا امروزه مشاهده می کنیم که این شبکه های وهابی با تمام سعی و تلاش شبانه روزی به دنبال زیر سوال بردن این اصل اشتراکی هستند؟

 

خادم کوچک اهلبیت:

علی شریفی

 



Share
نظر شما