توسل در روايات از منظر حسين پور با استناد به دستور توسل صحابي عثمان بن حنيف به رسول الله(ص)
کد مطلب:72 تاریخ انتشار:06 دي 1402 - 20:31 تعداد بازدید39
مقالات » توسل
توسل در روايات از منظر حسين پور با استناد به دستور توسل صحابي عثمان بن حنيف به رسول الله(ص)

 

يكي ديگر از رواياتي که از اين روايت مشروعيت توسل به رسول الله در زمان حيات ايشان و همچنين بعد از حيات ثابت مي شود  دستور توسل توسط صحابي عثمان بن حنيف به رسول الله در زمان خليفه سوم عثمان مي باشد.

روايت رسيده از عثمان بن حنيف دو روايت مي باشد.

 روايت اول، مطلبي است که وي از توسل و درخواست دعا يک نابينا در زمان حيات رسول الله گزارش ميدهد که شخصي به رسول خدا متوسل شد و او را وسيله قرار داد براي گرفتن شفاء.

روايت دوم، روايتي است در زمان عثمان که عثمان بن حنيف به شخصي دستور ميدهد به روش همان شخص نابينا به رسول الله متوسل شود فقط با اين تفاوت که در روايت اول حضرت در قيد حيات بودند و در روايت دوم توسل بعد از شهادت ايشان مي باشد.

ذکر روايت دوم: توسل به رسول الله صلي الله عليه و سلم بعد از وفات

 

مولوي سيد زاده و مولوي حسين پور و استدلال به روايت صحابي عثمان بن حنيف بعد از رحلت رسول الله (ص)

 

باز هم استدلال دو تن ديگر از بزرگان احناف ايران به روايت حضرت عثمان بن حنيف ،آري دو تن از بزرگان علماي اهل سنت مفتي عبدالواحد سيد زاده و مولوي محمد يوسف حسين پور.

يکي از کتب معتبر عبدالواحد سيد زاده کتاب احسن المقصود في توحيد المعبود مي باشد که اين کتاب را محمد يوسف حسين پور تحقيق و تصحيح کرده است و مفتي کفايت الله دهلوي هم بر اين کتاب تقريظ زده و مطالب ذکر شده در اين کتاب را عقائد اهلسنت معرفي کرده است، ملاحظه بفرمايد کتابي که نويسنده آن عبدالواحد سيد زاده  و محقق و تصحيح کنده آن محمد يوسف حسين پور و مهر تاييده آن را مفتي کفايت الله دهلوي زده باشد از چه جايگاهي برخوردار مي باشد.

 

عبدالواحد سيد زاده و محمد يوسف حسين پور در اين کتاب در بحث مشروعيت توسل و استدلال از اين روايت چنين مينويسند:

 

((توسل جستن به پيامبر بعد از وفات ايشان

حضرت عثمان بن حنيف ميگويد: مردي نسبت به حاجت خود نزد حضرت عثمان بن عفان رفت و آمد کرد اما عثمان بن عفان به او التفات نکرد و به حاجت او توجه ننمود سپس با عثمان بن حنيف ملاقات کرد و شکايت به نزد او برد عثمان بن حنيف خطاب به او گفت به وضو خانه برو و وضو کن سپس به مسجد بيا و در آن دو رکعت نماز ادا کن و سپس بگو اللهم اني اسالک و اتوجه اليک بيننا محمد نبي الرحمه .طبراني ميگويد الحديث صحيح))

احسن المقصود في توحيد المعبود مولوی عبدالواحد سيد زاده تصحيح و تحقيق محمد يوسف حسين پور صفحه 191

 

 

ملاحظه فرموديد علاوه بر بيان حديث، آنان حتي حکم حديث را هم بيان نموده و تصريح نمودند که اين روايت طبق سخن طبراني صحيح مي باشد و از همين روايت توسل به رسول الله(ص) بعد از شهادت ثابت مي شود.

 

خادم کوچک اهلبيت:

علي شريفي



Share
نظر شما