توسل در روایات از منظر عبدالحق دهلوی با استناد به دستور توسل صحابی عثمان بن حنیف به رسول الله(ص) و اثبات وسیله بودن حضرت
کد مطلب:67 تاریخ انتشار:06 دي 1402 - 20:03 تعداد بازدید35
مقالات » توسل
توسل در روایات از منظر عبدالحق دهلوی با استناد به دستور توسل صحابی عثمان بن حنیف به رسول الله(ص) و اثبات وسیله بودن حضرت

 

يكي از ادعاهای باطل وهابیت در ذیل این آیه شریف:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ

این است که وسیله حصر شده است در عمل صالح لذا توسل به انبیاء و اولیاء باطل است

در پاسخ به این ادعای باطل ادله زیادی وجود دارد و یکی از این ادله که توسط خود اهل تسنن ذکر شده است روایتی می باشد که از این روایات وسیله قرار گرفتن پیامبر(ص) ثابت می شود

 

یکی از این روایات صریح و صحیح نقل ماجرای حضور یکی از اصحاب در محضر پیامبر(ص) می باشد که برای رفع مشکل و رسیدن به حاجت خویش دستورالعملی را از پیامبر(ص) خواستار می شود و حضرت به وی دعایی آموزش می دهد که در این دعا پیامبر(ص) وسیله قرار داده شده است تا به وسیله حضرت خداوند دعای این شخص را برآورده نماید.

 

شاه عبدالحق دهلوي و استدلال به روايت دستور توسل صحابي عثمان بن حنيف به رسول الله

اين روايت در منابع معتبر اهلسنت با سند صحيح و معتبر وارد شده است از جمله در کتاب مشکاة که شاه عبدالحق دهلوي در شرح اين روايت چنين مي گويد:

 

((2495  عن عثمانَ بنِ حُنَيفٍ ، قال : إِنَّ رجلاً ضَريرَ البصَرِ أتى النبيَّ ، فقال : ادْعُ اللَّهَ أنْ يُعافيَني . فقال : ( إِنْ شئتَ دعوْت ، وإِنْ شئتَ صبرْت فهوَ خيرٌ لكَ ) . قال : فادْعُهْ . قالَ : فأمرَه أنْ يتوضَّأ فيُحسنَ الوُضوءَ ويدعُوَ بهذا الدعاءِ : ( اللهُمَّ إِني أسأَلُكَ وأتوجه إِليكَ بنَبيِّكَ محمَّدٍ نبيِّ الرَّحمةِ ، إِني توجَّهتُ بكَ إِلى ربِّي ليَقضِيَ لي في حاجتي هذهِ ، اللهُمَّ فشفّعْه فيَّ ) ) . رواه الترمذيّ ، وقال : هذا حديثٌ حسنٌ صحيحٌ غريب .

گفت عثمان بن حنيف و بدرستي که مردي نابينا آمد پيغمبر را، پس گفت: دعا کن خدا را که عافيت دهد و شفا بخشد مرا (يعني از نابينايي)، پس گفت آن حضرت: اگر مي خواهي دعا ميکنم و اگر مي خواهي صبر مي کني پس صبر کردن تو (بر نابينايي) بهتر است  تو را. پس گفت آن مرد: (عافيت مي خواهم)، پس دعا کن خدا را، گفت عثمان بن حنيف: پس امر کرد آن حضرت آن مرد را که وضو کند پس نيک کند وضو را (بر رعايت شرايط و آداب و اسباغ و اکمال) و دعا کند با اين دعا: خداوندا! بدرستي که من سؤال ميکنم و رو به سوي تو مي آرم به وسيله ي پيغمبر تو که نام پاک وي محمد است، پيغمبر رحمت است و او را رحمة للعالمين فرستاده اي و «نبي الرحمة» يکي از نامهاي آن حضرت است). بدرستي که من روي آوردم بوسيله ي تو به سوي پروردگار خود تا حکم کند براي من در حاجت من که اين است خداوندا! پس قبول کن شفاعت او را درحق من.

شرح:

ليکن چون(پيامبرصلي الله عليه و سلم نابينا را) مضطر ديد دعا تلقين کرد و خود را شفيع و وسيله استجابت ساخت چنانکه مي فرمايد: قال: فامره ان يتوضا... اني توجهت بک الي ربي: خطاب به آن حضرت است و در بعضي روايات صريح آمده که: يا محمد اني توجهت بک الي ربي))

اشعة اللمعات عبدالحق دهلوی بخاری ویرایش تصحیح عبدالمجید مرادزهی خاشی  جلد4صفحه226

 

آنچه که از اين روايت ثابت مي شود وسيله گرفتن رسول الله (ص)مي باشد، پس با توجه به اين روايت وسيله فقط حصر در عمل صالح نيست بلکه انبياء و اولياء را هم شامل مي شود.

 



Share
نظر شما