توسل در روايات از منظر محمد عمر سربازي با استناد به دستور توسل صحابي، عثمان بن حنيف به رسول الله(ص)
کد مطلب:59 تاریخ انتشار:04 دي 1402 - 23:43 تعداد بازدید40
مقالات » توسل
توسل در روايات از منظر محمد عمر سربازي با استناد به دستور توسل صحابي، عثمان بن حنيف به رسول الله(ص)

يكي ديگر از رواياتي که از اين روايت مشروعيت توسل به رسول الله(ص) در زمان حيات ايشان و همچنين بعد از حيات ثابت مي شود  دستور توسل توسط صحابي عثمان بن حنيف به رسول الله (ص) در زمان خليفه سوم عثمان مي باشد.

روايت رسيده از عثمان بن حنيف دو روايت مي باشد.

 روايت اول، مطلبي است که وي از توسل و درخواست دعا يک نابينا در زمان حيات رسول الله (ص) گزارش ميدهد که شخصي به رسول خدا(ص)  متوسل شد و او را وسيله قرار داد براي گرفتن شفاء.

روايت دوم، روايتي است در زمان عثمان که عثمان بن حنيف به شخصي دستور ميدهد به روش همان شخص نابينا به رسول الله (ص) متوسل شود فقط با اين تفاوت که در روايت اول حضرت در قيد حيات بودند و در روايت دوم توسل بعد از شهادت ايشان مي باشد.

 

ذکر روايت دوم: توسل به رسول الله (ص) بعد از وفات

مولوي محمد عمر سربازي و استدلال به روايت صحابي عثمان بن حنيف بعد از رحلت رسول الله صلي الله عليه و سلم

اين روايت هم در منابع معتبر اهلسنت ذکر شده است و علما از اين روايت در مشروعيت توسل استدلال کرده اند.

يکي از علما و بزرگان اهل سنت که به اين روايت اشاره و استدلال کرده است  مولوي محمد عمر سربازي مي باشد، وي هر دو روايت از عثمان بن حنيف را نقل نموده و بعد از نقل آن به جواز و مشروعيت توسل از همين دو روايت چنين استدلال مي کند:

 

((ثبوت توسل از حديث شريف عثمان بن حنيف

ان رَجُلاً ضَرِيرَ الْبَصَرِ أتى النبي صلي الله و عليه وسلم فقال ادْعُ اللَّهَ ان يعافيني (الي قولي)اللهم اني أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نبي الرَّحْمَةِ قال ابواسحاق هذا حديث صحيح

 از اين حديث صراحتا توسل ثابت است...

از اين ثابت شد که همانطور که توسل به دعاي کسي جائز است توسل به ذات او هم جائز است.

در انجاح الحاجة حاشيه ابن ماجه موجود است که اين حديث را نسايي و ترمذي در کتاب الدعوات نقل کرده اند و ترمذي آن را حسن صحيح فرموده و بيهقي هم تصحيح کرده است که همان نابينا که به توسل دعا کرد، بلند شده بينا گرديد.

۲- طبراني در کبير از حضرت عثمان بن حنيف روايت کرده است:شخصي نزد حضرت عثمان غني رضي الله عنه براي کدام کاري رفت و آمد ميکرد و او به طرف آن شخص التفات نمي فرمود او نزد حضرت عثمان بن حنيف رضي الله عنه حال خود را ذکر کرد او فرمود: وضو کرده به مسجد برو و اين دعا را بخوان (همان دعاي فوق الذکر را به او تعليم داد). آن شخص چون اين عمل را انجام داد نزد حضرت عثمان رضي الله عنه رفت به صد اعزازاستقبال و حاجت او را تکميل کرد.

 از اين واقعه توسل به به ذات بعد از وفات هم ثابت شد))

فتاواي منبع العلوم کوه ون مفتی محمد عمر ملازهي(سربازي) جلد1 صفحه167

 

 

 

آنچه که مولوي محمد عمر  از اين دو روايت صحيح ثابت کرده است اين است که سيره صحابه بر آن بوده است که حضرت ختمي مرتبت را وسيله اي مي دانستند براي برآورده شدن حاجات خويش چه در حيات و چه در ممات و آنان به پيامبر(ص)  متوسل مي شدند و الله متعال را به حق ايشان ميخواندند تا حاجت آنان روا گردد و خداوند هم اينگونه آنان را مورد لطف خويش قرار مي داد.

 

خادم کوچک اهلبيت

علي شريفي



Share
نظر شما