توسل در روایات از منظر مولوی محمد زکریا کاندهلوی و محمد یوسف حسین پور با استناد به توسل حضرت آدم(ع) به پیامبر(ص)
کد مطلب:47 تاریخ انتشار:22 آذر 1402 - 19:08 تعداد بازدید46
مقالات » توسل
توسل در روایات از منظر مولوی محمد زکریا کاندهلوی و محمد یوسف حسین پور با استناد به توسل حضرت آدم(ع) به پیامبر(ص)

      • i. مفتی محمد زکريا کاندهلوي و مولوی سيد محمد يوسف حسين پور: استدلال به توسل حضرت آدم عليه السلام به رسول الله صلي الله عليه و سلم

مفتی محمد زکريا کاندهلوي يکي ديگر از علماي احناف مي باشد که به اين روايت براي مشروعيت توسل استدلال کرده است.

يکي از مهم ترين کتاب هاي محمد زکريا  کتاب فضائل اعمال مي باشد، بعد از پخش و انتشار و استقبال بي نظير از اين کتاب  عده اي از  سلفي هاي وهابي نسبت به مطالب کتاب موضعگيري کرده و انتقاد هاي تندي را به کتاب وارد نمودند.

مولوی محمد زکريا در جواب کساني که به مطالب وی در اين کتاب اعتراض کرده اند کتابي را تاليف کرده است و به اين اعتراضات پاسخ داده است.

به کتاب محمد زکريا، مولوی محمد يوسف حسين پور مدیر حوزه علمیه گشت سراوان که براي همه اهلسنت يک چهره شناخته شده مي باشند تقريظ زده است و علاوه بر  تاييد اين کتاب معترضين  را به گرفتاران در دام ابليس تشبيه کرده است.

چنانچه وی در تقريظ چنين نوشته است:

 

تقريظ مولوی سيد محمد يوسف حسين پور:

((عده اي از بندگاني که به بهانه ي عمل بر سنت در تلبيس ابليس قرار گرفته جهت منحرف ساختن عاملين بر سنت به بهانه ي تضعيف برخي روايات از انجام عمل خودداري و جلوگيري مي کنند، در اين راستا روي کتاب هاي فضائل اعمال و غيره که اثر نگارش علامه شيخ الحديث مولانا محمد زکريا رحمة الله عليه مي باشند، اعتراضات واهي بدون از تحقيق انجام دادند که حضرت موصوف مجبور به پاسخگويي آنها قرار گرفته است، اما پاسخ هاي ايشان به زبان اردو مي باشند که برادران فارس خوان به آن مطالب پي نمي برند و خطره داشت که در اين گونه تلبيس ها نسبت به احاديث پيامبر صلي الله عليه و سلم  بد گمان شوند. جهت استقامت آنان بر سنت و عمل بر احاديث عزيز ما جناب مولوي محمد ايوب روشن زهي به ترجمه ي پاسخهاي حضرت شيخ الحديث به فارسي اقدام نمود.))

پاسخ به اعتراضات فضايل اعمال شيخ الحديث مولوی محمد زکريا کاندهلوي مترجم محمد ايوب روشن زهي ص10

 

 

 

 

همانگونه که ملاحظه فرموديد مولوی محمد يوسف حسين پور سلفي هاي غير مقلد را عده اي منحرف وشيطان صفت خطاب کردند که به بهانه هاي مختلف سعي  ميکنند سنت و سيره رسول الله(ص) را منحرف و علماي دين را تخريب کنند.

 يکي از  اعتراضات غيرمقلدين به محمد زکريا بحث مشروعيت توسل بوده است که وی اين مبحث را در کتاب خود ذکر کرده است و در اين کتاب  بعد از نقل اعتراض غيرمقلد سلفي به اشکالات پوچ و واهي اين وهابي هاي غير مقلد پاسخ مي دهد، وی در پاسخ غير مقلدين در بحث مشروعيت توسل به همين روايت و توسل حضرت آدم به رسول الله استدلال کرده و چنين مي نویسد:

((بررسي بحث توسل در آيات و احاديث

حضرت شيخ الحديث صاحب، ابتدا تحقيق فراوان نموده و بعد محققانه پاسخ دهيد؛ زيرا در اين مورد به اندازه ي کافي تحقيق به عمل آمده است. پاسخ ها را با ذکر ادله ي  قرآني، حديثي و فقهي بيان نماييد و از اکتفا و تکيه نمودن به اقوال علما به عنوان دليل پرهيز کنيد؛ زيرا آنان به منزله دليل غير قابل پذيرش هستند؛ لذا با تدبر فراوان قلم برداشته و پاسخ دهيد. الله در قرآن کريم از سوره ي حمد به عنوان دعا ياد کرده است، اما در آن هيج ذکر و يا سفارشي نسبت به وسيله (توسل) وجود ندارد بلکه بيانگر درخواست بي واسطه از الله است. هم چنين در قرآن مجيد، الله  دعاهاي مختلفي را ذکر مي کند، اما در هيچ يک از آنان به توسل سفارش نشده است. همچنين در احاديث پيامبر صلي الله عليه و سلم هم هيج تذکره اي از وسيله گرفتن به ميان نيامده است. بعد از وفات رسول الله صلى الله عليه وسلم، خلفاي راشدين يعني ابوبکر، عمر، عثمان، على مرتضي روش و عشره ي مبشره به رسول الله متوسل نشدند بلکه هر يکي از اصحاب به صورت مستقيم از الله  حاجت خويش را خواستند؛ آيا دعايي که شما با واسطه از الله و مي خواهيد نعوذ بالله، الله را براي اجابت هر چه سريع تر تحت فشار قرار خواهد داد تا شما هر چه زودتر به خواسته ي تان برسيد؟!

بحث دعا و وسيله گرفتن در رساله ي «فضائل حج»، صفحه ي ۱۴۴ وجود دارد. اگر جناب شيخ الحديث در آينده کتابي را تصنيف نمودند اين کار را با کمال تحقيق انجام دهند؛ زيرا اشتباهات بسيار بزرگي در تصانيف شما وجود دارد. جناب شيخ الحديث، بنده تاکنون در هيچ يک از کارهاي جماعت تبليغ مشاهده نکردم که شما شرکت داشته باشيد، بعد هم منتظر پاداش و ثواب هستيد، زهي خيال باطل!))

محمد زکريا بعد از بيان اعتراض اين غيرمقلد چنين پاسخ مي دهند:

((پاسخ:

السلام عليکم و رحمت الله و بركاته در يک پاکت از طرف جناب عالي دو عتاب نامه به دستم رسيد. البته چند وقت قبل از رسيدن اين نامه ي شما يک غضب نامه از مکه مکرمه از جناب عالي به دست من رسيد که بنده پاسخ آن را به صورت کتبي براي تان فرستادم...

در نامه درج نموديد که شما گمان مي کنيد با قرار دادن اشخاص به عنوان وسيله براي اجابت الله را تحت فشار قرار مي دهيد،آيا شما درباره اين مسئله تدبر و تفکر نموديد که به اجماع امت اسلامي در روز قيامت پيامبر صلي الله عليه و سلم سفارش و شفاعت امتش را خواهد کرد؛يعني آيا به نظر شما پيامبر صلي الله عليه و سلم الله را اجبار خواهد نمود؟آيا ايشان الله را براي سفارش کردن تحت فشار قرار خواهد داد؟نعوذبالله

براي اثبات توسل به احاديث ذيل توجه کنيد:...

واخرج الحاکم وصححه انه قال لما اعترف آدم الخطيئه قال رب اسئلک بحق محمد و سلم الا ما غفر لي الحديث چرا حضرت آدم قبل از پيدايش و خلقت پيامبر صلي الله عليه و سلم به او متوسل شده و دعا فرموده حقيقت و اصل سخن اين است آيا فکر آدم و حضرت عمر به اين مسئله نرسيد که الله را با وسيله گرفتن براي اجابت تحت فشار قرار ميدهند بلکه فکر جناب عالي به اين موضوع رسيد که وسيله گرفتن تحت فشار قرار دادن الله است...

در نامه ي شما آمده است که از قرآن،حديث و فقه دليل بياوريم، زيرا اقوال علما را به عنوان دليل قبول نداريد .بله علامه اي همچون شما اين حق را دارا است که اقوال علما را نپذيريد،اما براي کم سوادي همچون من اقوال علما حجت و قابل اعتماد است،زيرا اگر بنده اقوال علما را نپذيرم زندگي برايم غير قابل تصور است،چرا که خود داراي چنين استعداد خاصي نيستم که بدون پذيرش اقوال علماء مسائل را به صورت مستقيم از قرآن و حديث استنباط کنم

محمد زکريا 5رجب 1370 هق))

پاسخ به اعتراضات فضايل اعمال شيخ الحديث مولوی محمد زکريا کاندهلوي مترجم محمد ايوب روشن زهي ص113

طبق سخنان مولوی محمد زکريا نه تنها توسل به پیامبر(ص) قبل از تولد حضرت از روایت وسیله قرار دادن ایشان توسط حضرت آدم(ع) ثابت است بلکه عقائد علمای حنفی دیوبند هم بر مشروعیت توسل می باشد و این وهابیت و سلفیت است که ارزشی برای عقائد علمای اهل تسنن قائل نبوده و آنان را مشرک می دانند



Share
نظر شما