توسل در روايات از منظر مولوي سهانپوري و عبدالرحمن سربازي با استناد به توسل حضرت آدم به پيامبر(ص)
کد مطلب:46 تاریخ انتشار:22 آذر 1402 - 19:05 تعداد بازدید37
مقالات » توسل
توسل در روايات از منظر مولوي سهانپوري و عبدالرحمن سربازي با استناد به توسل حضرت آدم به پيامبر(ص)

مولوي سهارنپوري و عبدالرحمن سربازي: استدلال به توسل حضرت آدم عليه السلام به رسول الله (ص)

يکي از رواياتي که علماي احناف از اين روايت در اين  مورد استفاده و استدلال کرده اند، توسل حضرت آدم عليه السلام به رسول الله(ص) مي باشد، که از اين روايت ثابت مي شود توسل و وسيله قرار دادن رسول الله سابقه ديرينه اي داشته و به زمان حضرت آدم ابوالبشر بر ميگردد.

همانگونه که در قرآن اشاره شده است حضرت آدم عليه السلام مرتکب ترک اولي شد و براي توبه و انابه به درگاه الله متعال به رسول الله(ص) متوسل شد و بعد از اين توسل الله متعال ترک اولي او را بخشيد.

يکي از علمايي که به اين روايت استدلال نموده است مفتي سهارنپوري در کتاب شريف المهند علي المفند با ترجمه شيخ عبدالرحمن سربازي است که اين کتاب بيان اعتقادات علماي ديوبند مي باشد در رد کساني که تهمت وهابيت به علماي ديوبند زدند.

اهميت اين کتاب بر اين است که تمام عقائد اين کتاب همان عقيده بزرگان احناف در ايران مي باشد،همانگونه که مولوي عبدارحمن سربازي در ترجمه اين کتاب تصريح نموده و اسم ترجمه اين کتاب را با عنوان عقائد اهل سنت و جماعت در رد بدعت و وهابيت بيان داشته است.

مولوي سهارنپوري در اين کتاب در بحث زيارت رسول الله و اينکه زائر هنگام زيارت ايشان بايد روبه روي قبر حضرت بايستد و براي حجيت اين دليل سيره بزرگان را ذکر ميکند و از جمله اين موارد اشاره ميکند به سوال خليفه وقت از مالک و پاسخ وي که در پاورقي کتاب جريان اين گفتگو ذکر شده است

 

((مختار و پسنديده آن است که زائر به هنگام زيارت روبروي چهره ي انور رسول خدا بايستد و همين روش نزد ما معتبر است و عمل ما و مشايخ ما بر همين طريق مي باشد و درباره دعا نيز دستور بر همين است چنان که از امام مالک رحمه الله وقتي که يکي از خلفا از او در اين مورد پرسيد همين طريق روايت شده است و مولانا گنگوهي در کتابش زبدة المناسک به آن تصريح فرموده است

در مسجد نبوي امير المومنين ابوجعفر با امام مالک در موضوعي به جر و بحث پرداختند و در اثناي سخن آوازش را بلند نمود امام با يادآوري و تلاوت آيات سوره حجرات به او تذکر داد که صدايش را در جوار رسول بلند نکند ابوجعفر وقتي اين مطلب را شنيد از در تواضع وارد شد و آوازش را پست نمود و سپس پرسيد که موقع دعا رويش را به کدام طرف کند امام فرمود به جانب رسول الله که وسيله تو و پدرت آدم بوده است( به روايت قاضي عياض در الشفاء و سمهودي در وفاء الوفاء و گفته سنده جيد و به نقل سبکي در شفاء السقام گفته و هو اسناد جيد))

المهند علي المفند مولوی خليل احمد سهارنپوري ترجمه شيخ الحديث مولانا عبدالرحمن سربازي صفحه 36

 

 

 

از اين کلام سهارنپوري ثابت مي شود که از نظر علماي ديوبندي حنفي بار سفر بستن براي زيارت پيامبر(ص) و سماع موتي يک امر قطعي مي باشد و با سند معتبر ثابت شده است که حضرت آدم(ع) براي تقرب به درگاه خداوند به پيامبري(ص) که هنوز به اين دنيا نيامده است متوسل شده

آيا از نظر وهابيت حضرت آدم(ع) و علماي حنفي ديوبندي مشرک هستند؟



Share
نظر شما