توسل در روايات از منظر عبدالرحمن عمر زهي با استناد به توسل حضرت آدم به پيامبر(ص)
کد مطلب:45 تاریخ انتشار:22 آذر 1402 - 18:59 تعداد بازدید45
مقالات » توسل
توسل در روايات از منظر عبدالرحمن عمر زهي با استناد به توسل حضرت آدم به پيامبر(ص)

يکي از رواياتي که علما از اين روايت در اين  مورد استفاده و استدلال کرده اند، توسل حضرت آدم عليه السلام به رسول الله(ص) مي باشد، که از اين روايت ثابت مي شود توسل و وسيله قرار دادن رسول الله سابقه ديرينه اي داشته و به زمان حضرت آدم ابوالبشر بر ميگردد.

 

همانگونه که در قرآن اشاره شده است حضرت آدم عليه السلام مرتکب ترک اولي شد و براي توبه و انابه به درگاه الله متعال به رسول الله متوسل شد و بعد از اين توسل خداوند متعال ترک اولی او را بخشيد.

 

محمد عبدالرحمن عمر زهي : استدلال به توسل حضرت آدم عليه السلام به رسول الله صلي الله عليه و سلم

يکي از علماي حنفي معاصر در کشورمان، محمد عبدالرحمن عمر زهي  از اساتيد حوزه علميه دارالفرقان چاه جمال ايرانشهر مي باشد.

ايشان کتابي را تحت عنوان درسهاي از توحيد و سنت در رد شرک و بدعت نوشته است که در اين کتاب در جواز توسل به عنوان عقيده صحيح اهل تسنن به روايت توسل حضرت آدم علي السلام به رسول الله(ص) استدلال شده است.

نکته مهم در اين است که محمد عمر سربازي به اين کتاب تقريض زده و تصريح دارد آنچه که محمد عبدالرحمن عمرزهي در اين کتاب بيان داشته همان عقيده وي و علماي ديوبند است.

 

((تقريظ و تاييد شيخ التفسير و الحديث استاد بزرگوار حضرت مولانا محمد عمر سربازي

آنچه در اين اوراق گرد آورده بودي احقر آن را طبق عقائد ديوبنديين ديده و صحيح مي دانم و عقائد و نظرات جنابعالي را تاييد ميکنم))

 

اکنون که تقريظ و تاييد سربازي را بيان کرديم ،  شما را دعوت ميکنم به مطالعه استدلال محمد عبدالرحمن عمر زهي به اين روايت، چنانچه وي مي نويسد:

 

زمانيکه حضرت آدم بوسيله نام مبارک حضرت رسول اکرم از خداوند متعال طلب آمرزش و مغفرت نمود در دعاي خود همين کلمات را بکار بردند يا رب اسئلک بحق محمد

رواه الحاکم و صححه الطبراني

 اگر اين جمله جمله اي شرکيه باشد پس بنابر اين اولين پيغمبر يعني حضرت آدم به شرک مبتلا گشته است

درسهاي از توحيد و سنت در رد شرک و بدعت و بريلويت  محمد عبدالرحمن عمر زهي حوزه علميه دارالفرقان چاه جمال ايرانشهر صفحه 83

 

 

 

 

 

مولوي محمد عبدالرحمن عمر زهي اين کتاب را به عنوان کتاب عقيدتي يکي از مدارس ديني اهلسنت به چاپ رسانده که مورد تاييد علماي بزرگي چون مولوي محمد عمر هم مي باشد و وي علاوه بر استدلال به روايت تصحيح علماي ديگر در ذيل روايت را به مانند حاکم نيشابوري و طبراني را هم نقل ميکند.

و طبق سخن ايشان و تاييد اين عقيده توسط مولوي محمد عمر سربازي ظبق روايات صحيح اهل تسنن، اگر کسي مدعي شرک بودن توسل باشد بايد قائل به مشرک بودن حضرت آدم باشد که قطعا چنين اعتقادي کفر و باطل است.



Share
نظر شما