توسل در قرآن از منظر مولوی عبدالواحد فقيري با استناد به آیه 64 سوره نساء
کد مطلب:42 تاریخ انتشار:14 آذر 1402 - 19:55 تعداد بازدید44
مقالات » توسل
توسل در قرآن از منظر مولوی عبدالواحد فقيري با استناد به آیه 64 سوره نساء

 

استدلال به آيه 64 سوره نساء در مشروعيت توسل

يکي از آيات قرآن که از اين آيه علماي اهل سنت در مشروعيت توسل به آن استدلال کرده اند، آيه64 سوره نساء مي باشد.

 

ومَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا

ما هيچ پيامبري را نفرستاديم مگر براي اين كه به فرمان خدا، از وي اطاعت شود. و اگر اين مخالفان، هنگامي كه به خود ستم مي كردند (و فرمانهاي خدا را زير پا مي گذاردند)، به نزد تو مي آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش مي كردند؛ و پيامبر هم براي آنها استغفار مي كرد؛ خدا را توبه پذير و مهربان مي يافتند.

النساء(64)

خداوند در آيه صراحتا تصريح مي فرمايد که گنهکاران و معصيت کاران براي اينکه خداوند را توبه پذير و مهربان بيابند بايد پيامبر صلي الله عليه و سلم را وسيله قرار بدهند و به ايشان متوسل بشوند و اگر پيامبر صلي الله عليه و سلم اين وساطت را قبول کند و ايشان براي آنان از خدا طلب مغفرت کند آنگاه خداوند توبه منافقين و معصيت کاران را خواهد پذيرفت.

در اين آيه چند مطلب واضح مي شود

1-معرفي پيامبر صلي الله عليه و سلم به عنوان وسيله براي تقرب به الله متعال توسط خود خداوند

2- دستور به توسل از جانب الله متعال

3-رضايت و طلب استغفار پيامبر صلي الله عليه و سلم شرط پذيرش توبه از جانب الله متعال

پس از اين آيه وسيله بودن پيامبر صلي الله عليه و سلم و توسل به ايشان ثابت است و

 هيچ کسي نمي تواند اين مسئله را انکار کند و از همين باب علماي احناف هم به اين آيه در مشروعيت توسل استدلال کرده اند که ما به چند نمونه از اين اشاره خواهيم کرد.

عبدالواحد فقيري توضيح المسائل فقه حنفي

يکي ديگر از علماي معاصر اهلسنت که مشروعيت توسل را بيان کرده است عبدالواحد فقيري از علماي احناف افغانستان و همچنين استاد دانشگاه الهيات هرات افغانستان است.

وی در کتاب  خويش که تحت عنوان توضيح المسايل فقه حنفي چاپ شده است در باب اعمال و زيارت روضه مطهر رسول الله صلي الله عليه و سلم تصريح مي فرمايد که زائر بايد با خواندن آيه 64 سوره نساء عرض حاجت نمايد،چنانچه اينگونه بيان داشته اند:

((آداب زيارت روضه پر نور مدينه منوره از نظر فقهاي کرام

 بعدا با ادب کامل و تواشع مناسب به حالت ذلت  شکسته بال به اين فکر باشد که آن حضرت به ايستادن و درود وي عالم و دانا است...

 بعد براي خودو براي پدر و مادر و کسيکه او را به دعا وصيت نموده و براي همه مسلمانان و بعد در برابر سر مبارک برگردد و باين راز و نياز به پردازد:اللهم انک قلت وقولک الحق(ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفرالله و استغفر لهم الرسول لوجدو الله توابا رحيما)...

و بعد هر دعاي که مي خواهد دعا کند))

توضيح المسائل فقه حنفي مولف مولانا عبدالواحد فقيري هروي صفحه 508

خادم کوچک اهلبیت

علی شریفی



Share
نظر شما