علم غيب ابوبكر به دختر بودن فرزندش قبل از تولد
کد مطلب:272 تاریخ انتشار:06 دي 1403 - 05:02 تعداد بازدید307
مقالات » توحید
علم غيب ابوبكر به دختر بودن فرزندش قبل از تولد

آیا می دانستید در منابع اهل تسنن روایتی نقل شده است که در این روایت خلیفه اول، یعنی ابوبکر دارای علم غیب بوده و از تاریخ مرگ خویش و همچنین جنسیت فرزندش در رحم همسرش مطلع بوده است؟

 

 

علم غيب ابوبكر به تاریخ مرگ و اطلاع از جنسیت فرزندش قبل از تولد در رحم همسرش

 

آیا می دانستید در منابع اهل تسنن روایتی نقل شده است که در این روایت خلیفه اول، یعنی ابوبکر دارای علم غیب بوده و از تاریخ مرگ خویش و همچنین جنسیت فرزندش در رحم همسرش مطلع بوده است؟

مالك بن انس رهبر فرقه مالكيه، در كتاب «الموطأ» از عايشه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل كرده‌است كه پدرش در هنگام مردن از به وجود آمدن خواهرش (از حبيبه دختر خارجه) كه تاهنوز به دنيا نيامده بود، خبر داد و بر اساس آن، به تركه خودش وصيت كرد.

 

وَحَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنِ بن شِهَابٍ عن عُرْوَةَ بن الزُّبَيْرِ عن عَائِشَةَ زَوْجِ النبي صلى الله عليه وسلم انها قالت: ان أَبَا بَكْرٍ الصِّدِّيقَ كان نَحَلَهَا جَادَّ عِشْرِينَ وَسْقًا من مَالِهِ بِالْغَابَةِ فلما حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ قال: وَالله يا بُنَيَّةُ ما مِنَ الناس أَحَدٌ أَحَبُّ إلي غِنًى بَعْدِي مِنْكِ وَلاَ أَعَزُّ عَلَيَّ فَقْرًا بَعْدِي مِنْكِ وَإِنِّي كنت نَحَلْتُكِ جَادَّ عِشْرِينَ وَسْقًا فَلَوْ كُنْتِ جَدَدْتِيهِ وَاحْتَزْتِيهِ كان لَكِ وَإِنَّمَا هو الْيَوْمَ مَالُ وَارِثٍ وَإِنَّمَا هُمَا أَخَوَاكِ وَأُخْتَاكِ فَاقْتَسِمُوهُ على كِتَابِ الله قالت عَائِشَةُ: فقلت: يا أَبَتِ وَالله لو كان كَذَا وَكَذَا لَتَرَكْتُهُ إنما هِيَ أَسْمَاءُ فَمَنِ الأُخْرَى؟ فقال أبو بَكْرٍ: ذُو بَطْنِ بِنْتِ خَارِجَةَ أُرَاهَا جَارِيَةً.

ابوبكر بيست اصله (واحد شمارش درخت خرما) از درختان خرماي باغش را به عايشه بخشيد، و چون هنگام وفاتش فرا رسيد، به او گفت: دخترم! به خدا قسم هيچ چيز بعد از وفاتم از دارايي تو محبوب‌تر و از فقر تو برايم سخت‌تر نيست. بيست اصله درخت خرما از من به تو رسيده‌ است، كه اگر از آنها درختان ديگري هم به عمل آوري براي خودت مي‌باشد. و امروز تمام اموال من براي وارثان من يعني دو برادر و دو خواهر توست. آن را بر اساس كتاب خدا تقسيم كنيد، عائشه مي‌گويد گفتم: پدرم به خدا قسم! اگر ‌چنين است، من يك خواهر بيش‌تر ندارم و آن هم أسماء است، اما ديگري كيست؟ ابوبكر گفت: (حبيبه) بنت خارجه فرزندي در شكم دارد كه من آن را دختر مي‌بينم.

مالك بن أنس ابوعبدالله الأصبحي المتوفي179، موطأ الإمام مالك، ج2، ص752، ح1438، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي مصر

 

تصحیح روایت توسط بزرگان اهل تسنن و وهابیت

 

این روایت در بسیاری از منابع مخالفین آمده است و همانگونه که محقق کتاب الموطاء مالک تصریح به صحت آن کرده بود دیگر علمای اهل تسنن هم تصریح به صحت روایت کرده اند

الباني و تصحيح حديث

البانی، بخاری دوران وهابیت در مورد صحت این روایت تصریح میکند که روایت صحیح است به شرط بخاری و مسلم

 

قلت : وهذا إسناد صحيح على شرط الشيخين .

إرواء الغليل البانی (ج 6 / ص 61)

 

سبکی شافعی و ادعای دو کرامت از این روایت برای ابوبکر

 

دلالت روايت هم بر علم غيب ابو بكر خيلي واضح و روشن است. لذا جناب سبكي شافعي بعد از نقل اين داستان می گوید از این روایت دو کرامت برای ابوبکر ثابت است، کرامت اول اطلاع از مرگ خودش و کرامت دوم اطلاع از جنسیت فرزند خویش.

 

قلت: فيه كرامتان لأبى بكر: إحداهما إخباره بأنه يموت فى ذلك المرض حيث قال وإنما هو اليوم مال وارث. والثانية إخباره بمولود يولد له وهو جارية.

در اين داستان دو كرامت براي ابوبكر است: يكي خبردادن ابوبكر از مردن در اين مرضي اش،‌ كه گفت:‌ امروز تمام من براي وارث من است. دوم اين‌كه از مولودي كه برايش متولد مي‌شد خبر داد كه او دختر است.

السبكي الشافعي، ابونصر تاج الدين عبد الوهاب بن علي بن عبد الكافي المتوفي 771هـ ، طبقات الشافعية الكبرى، ج2، ص322، تحقيق: د. محمود محمد الطناحي د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزيع، الطبعة: الثانية، 1413هـ.

 

ابن تيميه: کرامت ابوبکر

ابن تیمیه هم در مورد بحث کرامات اولیاء مدعی می شود که معجزات برای غیر انبیاء به دو دسته تقسیم یم شود، کشف و علم که از جانب خداوند می باشد و به داستان ابوبکر به عنوان کرامات اولیاء به طریق علم اشاره می کند

وَأَمَّا الْمُعْجِزَاتُ الَّتِي لِغَيْرِ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ بَابِ الْكَشْفِ وَالْعِلْمِ " فَمِثْلُ قَوْلِ عُمَرَ فِي قِصَّةِ سَارِيَةَ وَإِخْبَارِ أَبِي بَكْرٍ بِأَنَّ بِبَطْنِ زَوْجَتِهِ أُنْثَى

مجموع الفتاوى ابن تيميه (11/ 318)

 

از این مطالب ثابت می گردد که طبق عقیده اهل تسنن، ابوبکر هم از تاریخ مرگ خویش مطلع بوده است و هم از جنسیت فرزندش در رحم همسرش و این علم غیب و کراماتی بوده است از جانب خداوند و لازم به ذکر است که طبق روایت و قول و عقیده علمای اهل تسنن، سخن ابوبکر صرفاً به مانند عده ای پیش گو، یک پیش بینی و احتمال نبوده و نیست، لذا استدلال عده ای از مخالفین که این سخن ابوبکر را با این ادعا که وی یک پیش بینی ساده را و بر اساس تجربه مطرح کرده است باطل می کند، بلکه بر اساس درایه روایت و اعتقاد بزرگان اهل تسنن این ادعای ابوبکر یک امر قطعی بوده نه بر اساس ظن و گمان که این علم قطعی و کرامت  از جانب خداوند به ابوبکر داده شده است

 

هر کس ادعاي اطلاع از ارحام داشته باشد کافر است

اکنون که این مطلب از منابع مخالفین ثابت شده، سوالی را از همان جنس سوالات و شبهات مخالفین مطرح می کنیم.

خداوند در قرآن تصریح می کند که فقط اوست که از تاریخ مرگ و جنسیت فرزند در رحم زنان مطلع هست، چنانچه در آیه 34 سوره لقمان چنین می فرماید:

 

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ ما فِي الْأَرْحامِ وَما تَدْري نَفْسٌ ما ذا تَكْسِبُ غَداً وَما تَدْري نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ. (لقمان/34)

 آگاهی از زمان قیامت مخصوص خداست و اوست که باران را نازل می کند و آنچه را که در رحم های(مادران) است می داند، و هیچ کس نمی داند فردا چه به دست می آورد و هیچ کس نمی داند در چه سرزمینی می میرد؟ خداوند عالم و آگاه است


طبق برداشت های مخالفین و نوع فهم آنان از آیات، در اين آيه علم به ارحام، علم به زمان و علم وفات هر انساني را منحصر به خدا دانسته است در حالي‌كه طبق اين روايت ابو بكر نيز شريك خداوند در علم به ارحام به حساب آمده است و علماي اهل تسنن ذيل اين آيه تصريح کرده اند که هر کس ادعا کند از جنسيت فرزند در رحم اطلاع دارد کافر است

 

چنانچه مولوی سیدی زاده یکی از علمای معاصر حنفی ایران چنین می گوید:

فائده: اين پنچ چيز را به جز خدا کسي نمي داند و هر که علم به آن را ادعا کند دروغ گفته و کافر مي گرددو همچنين اگر کسي علم اين پنچ چيز را به پيغمبري يا ولي اي و... و به طور کلي نسبت دهد قطعا و يقينا کافر مي گردد زيرا که منکر قرآن است

احسن المقصود في توحيد المعبود ص125

 

سوالات ما

اكنون چند سؤال است كه بايد اهل سنت آن را پاسخ بدهند:

1. ابو بكر از كجا مي‌دانست بچه‌اي كه تا هنوز متولد نشده، دختر است نه پسر؟ در آن زمان كه دستگاههاي پيشرفته‌اي امروزي همانند سونوگرافي و امثال آن كه هويت بچه را مشخص مي‌كند نبود؛ پس ابو بكر از كجا علم به دختر بودن اين بچه پيدا كرد؟

2. چگونه نسبت دادن علم غیب به پیامبر(ص) و ائمه را شرک دانسته و شیعه را تکفیر می کنید اما همین ادعا را برای ابوبکر داشته و خود را موحد می دانید؟

3-تناقض اعتقادتان در مورد شخصیت ابوبکر با آیه 34 سوره لقمان و تکفیر کسی که مدعی داشتن علمی غیب باشد را چه پاسخی می دهید؟

خادم کوچک اهلبیت

علی شریفی

 



Share
1 | سعید | Ţorqabeh | ١٢:٤٥ - ١٨ بهمن ١٤٠٣ |
احسن
   
نظر شما