پاسخ به شبهه کلمه وفات برای شهادت حضرت زهرا(س) در تقویم ها
بارها دیده ایم که مخالفین مکتب اهلبیت چه از شبکه های وهابی و چه در تریبون های نماز جمعه اهل تسنن و توسط مولوی های اهل سنت بر خلاف شیعیان که مباحث علمی و نکات ظریف و دقیق را مطرح میکنند با بیان یک سری شبهات بسیار پوچ و سطحی سعی در مقابله با شیعه را دارند و یکی از این شبهات بحث ذکر کلمه وفات در بعضی از تقویم ها و بحث تعطیلی رسمی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی می باشد.
مخالفین ما مدعی هستند که بحث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها افسانه است و این افسانه از 20 سال پیش شروع شد زیرا در تقویم های بیست سال قبل خبری از شهادت نبود بلکه تا سال 1371 در تقویم ها کلمه وفات نوشته می شد و خبری از تعطیلی رسمی هم نبود
هر چند این مطلب خیلی خیلی سخیف و مضحک است ولی چه کنیم که با چنین جماعتی سروکار داریم و باید به اندازه عقول این افراد سخن گفت:
پاسخ اول:
وفات کلمه عام است که هم به شهید تعلق میگیرد و هم به کسی که به مرگ طبیعی از دنیا رفته است لذا خود علمای اهل تسنن به این نکته اشاره کرده اند، چنانچه مفتی محمد شفیع عثمانی در کتاب خویش چنین می گوید:
به مقتولي که در راه خدا کشته مي شود شهيد مي گويند و درباره او بکار بردن عبارت او مرده است هم صحيح و جايز مي باشد
معارف القرآن مفتي محمد شفيع عثماني ج2 ص55
و از همین باب است که در منابع اهل تسنن در مورد مرگ بزرگان شان به مانند عمر بن خطاب و عثمان بن عفان که اهل تسنن معتقد به شهادت آنان هستند و حتی خود امیرالمومنین(ع) که اجماع شیعه و اهلسنت بر شهادت ایشان می باشد از کلمه وفات استفاده شده است
کلمه وفات برای امیرالمومنین(ع)
در روايات اهل سنت نيز در باره امير مؤمنان عليه السلام از كلمه «وفات» استفاده شده است :
احمد بن حنبل چنین می نویسد:
عن عمرو بن حبشي قال خطبنا الحسن بن علي بعد وفاة علي فقال لقد فارقكم رجل بالأمس لم يسبقه الأولون بعلم
الشيباني ، أحمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفاي241هـ) ، فضائل الصحابة ، ج 2 ص 600 ، تحقيق د. وصي الله محمد عباس ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1403هـ – 1983م
بلاذری چنین می نویسد:
وخرج عبيد الله بن العباس بن عبد المطلب إلى الناس بعد وفاة علي ودفنه فقال: إن أمير المؤمنين رحمه الله تعالى قد توفي براً تقياً، عدلا مرضياً
البلاذري ، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ) ، أنساب الأشراف ، ج 1 ص 383 .
کلمه وفات برای عمربن خطاب
بلاذري در انساب الأشراف مينويسد :
وخطب فاطمة بنت عمر الخطاب رضي الله تعالى عنه ، بعد وفاة عمر ، وأصدقها مائة ألف
البلاذري ، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ) ، أنساب الأشراف ، ج 2 ، ص 257
طبری هم چنین می نویسد
ويقال كان فتح الري قبل وفاة عمر بسنتين .
الطبري ، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310) ، تاريخ الطبري ، ج 2 ، ص 536 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت
ابن کثیر هم چنین می نویسد
ثم دخلت سنة ثلاث وعشرين وفيها وفاة عمر بن الخطاب .
القرشي الدمشقي ، إسماعيل بن عمر بن كثير أبو الفداء (متوفاي774هـ) ، البداية والنهاية ، ج 7 ، ص 130 ، ناشر : مكتبة المعارف – بيروت
کلمه وفات برای عثمان بن عفان
ابن جوزی چنین می نویسد:
ذكر وفاة عثمان بن عفان رضي الله عنه (47 ق هـ 35هـ) .
... أخبرنا إسماعيل بن أحمد قال أخبرنا محمد بن هبة الله الطبري قال أخبرنا أبو الحسين بن بشران قال أخبرنا أبو علي بن صفوان قال حدثنا أبو بكر القرشي قال حدثني الحارث بن محمد التميمي قال حدثني أبو الحسن علي بن محمد القرشي عن سعيد بن مسلم بن بانك عن أبيه أن عثمان بن عفان قال متمثلا يوم دخل عليه فقتل
أرى الموت لا يبقي عزيزا ولم يدع لعاد ملاذا في البلاد
ابن الجوزي ، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي 597 هـ) ، الثبات عند الممات ، ج 1ص 101، ، تحقيق : عبد الله الليثي الأنصاري ، ناشر : مؤسسة الكتب الثقافية - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1406هـ
سخاوي از بزرگان اهل سنت در مطلبي در باره امير مؤمنان عليه السلام ، عمر بن خطاب و عثمان از كلمه وفات استفاده ميكند :
... وبالكاف والجيم أيضا : إلى أن وفاة عمر بن الخطاب كانت فى سنة ثلاث وعشرين ، وذلك فى آخر يوم فى ذى الحجة شهيدا .
وبالهاء واللام : إلى أن وفاة عثمان بن عفان كانت فى سنة خمس وثلاثين وذلك فى ذى الحجة أيضا شهيدا .
وباللام والتحتانية : إلى أن وفاة على بن أبى طالب كانت فى سنة أربعين ، وذلك فى رمضان شهيدا .
وفات عمر در سال 23 هـ بود كه در آخر ذي الحجه ، شهيد شد .
وفات عثمان در سال 35هـ بود كه در ذي الحجة همان سال شهيد شد .
وفات علي بن أبي طالب در سال 40هـ بود كه در رمضان همان سال به شهادت رسيد .
السخاوي ، الإمام الحافظ شمس الدين محمد بن عبد الرحمن (متوفاي902هـ) ، الغاية في شرح الهداية في علم الرواية ، ج 1 ، ص 315 ، تحقيق : أبو عائش عبد المنعم إبراهيم ، ، الطبعة : الأولى ، دار النشر : مكتبة أولاد الشيخ للتراث - 2001م .
اكنون از مخالفین سوالی می پرسیم که اگر کلمه وفات به معنای عدم شهادت و مرگ طبیعی می باشد پس چرا به دروغ مدعی هستید که خلیفه دوم و سوم و چهارم شما به شهادت رسیدند و افسانه شهادت برای عمر بن خطاب و عثمان درست کرده اید؟
پاسخ دوم:
متاسفانه مخالفین مکتب اهلبیت باز هم طبق معمول دروغ گفته اند زیرا در بسیاری از تقویم های قبل از دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی که هیچ بلکه حتی تقویم های دوران پهلوی هم که هیچ بلکه تقویم ها و روزنامه های صد سال پیش تصریح به شهادت حضرت زهرا(س) و تعطیلی عمومی آن شده است که ما نمونه های از تقویم های قدیمی و این روزنامه ها را در اختیار شما قرار می دهیم
کلمه شهادت در تقویم سال 1335
کلمه شهادت در تقویم سال 1365
کلمه شهادت در روزنامه کیهان سال 1359
تعطیلی روز شهادت حضرت زهرا(س) و عزاداری شیعیان در روزنامه های یک قرن پیش
امیدوارم که بعد از انتشار این مستندات دیگر شاهد دروغگویی ائمه جمعه اهلسنت در تریبون های نماز جمعه نباشیم
مقایسه استدلالات و طرح سوال و شبهه شیعیان با مخالفین خود گویای خیلی از مطالب است
خادم کوچک اهلبیت
علی شریفی