پاسخ علمای اهل سنت به شبهات وهابیت در مورد شبهه دعا رو به قبر
کد مطلب:210 تاریخ انتشار:18 اسفند 1402 - 14:38 تعداد بازدید107
مقالات » توسل
پاسخ علمای اهل سنت به شبهات وهابیت در مورد شبهه دعا رو به قبر

آنچه در این مقاله مطالعه می فرمایید:

1_ اثبات توسل و دعا نمودن رو به قبر پیامبر(ص)

2_ تکفیر اهل تسنن توسط وهابیت به خاطر این اعتقاد

 

 

پاسخ به شبهه دعا رو به قبر

يکي از ادعاهاي وهابیت حرام و بدعت دانستن دعاي رو به قبر است.

آنان در حالي اين ادعا را مطرح کرده اند که اتفاقا طبق سيره سلف و بزرگان  اهل سنت  و ائمه مذاهب  آنان، يکي از عادات زيارات و توسل اين است که انسان رو به قبر دعا نمايد چنانچه در حکيم الامت، مولوی خليل احمد سهارنپوري در کتاب جهاني المهند چنين مي نویسد:

 

((در موقع عرض سلام و توسل در دعا، بايد به سوي روضه ي اقدس متوجه شد

«بايد دانست که بعضي از مشايخ ما، مانند «ابوليث» و پيروانش امثال «کرماني» و «سروجي» گفته اند که زاير بايد رو به قبله بايستد. امام «حسن» بن زياد] همين قول را از امام «ابوحنيفه» روايت نموده است.»

سپس از «ابن همام»رحمه الله نقل کرده است: «آنچه از «ابوليث» نقل شده است، در مقابل آنچه امام «ابوحنيفه» از حضرت «ابن عمر» رضي الله عنه روايت فرموده است، مردود ميباشد و در آن روايت چنين وارد شده است:

 از سنت است اين که در کنار قبر رسول خدا صلي الله علي وسلم حاضر شوي و چهره ي خود را به سوي قبر شريف کني و سپس بگويي: ألسلام عليک ايها النَّبِيِّ و رحمة الله وبرکاته! " (سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد اي نبي!) و اين روايت را با روايت ديگري که

«مجد الدين لغوي» از «ابن مبارک» تخريج کرده، تأييد نموده و در آن روايت چنين آمده است: از امام «ابوحنيفه» شنيدم فرمود: من در مدينه بودم که «ابو ايوب سختياني» آمد؛ با خود گفتم: حتما به آن چه او در موقع زيارت پيامبر انجام مي دهد، نگاه مي کنم. او پشت خود را به جانب قبله و روي خود را به جانب چهره انور رسول خدا صلي الله عليه وسلم قرار داد و بدون تصنع و تکلف گريست و به مانند يک فقيه و دانشمند قيام نمود.»

علامه علي قاري رحمه الله پس از نقل اين روايت مي گويد:

از اين جا واضح شد که امام رحمه الله به دنبال ترددي که قبلا داشت در نهايت همين عمل مختار و پسند ايشان بوده است و با اين همه جمع بين هر دو روايت و تطبيق بين آنها نيز امکان پذير است.

پس با اين تفاصيل روشن شد که هر دو طريق جايز است اما مختار و پسنديده آن است که زاير به هنگام زيارت، روبروي چهره ي انور رسول خدا صلي الله عليه وسلم بايستد و همين روش نزد ما معتبر است و عمل ما و مشايخ ما بر همين طريق مي باشد و درباره دعا نيز دستور بر همين است؛ چنان که از امام «مالک» وقتي که يکي از خلفا از او در اين مورد پرسيد - همين طريق روايت شده

در مسجد نبوي امير المومنين ابوجعفر با امام مالک در موضوعي به جر و بحث پرداختند و در اثناي سخن آوازش را بلند نمود امام با يادآوري و تلاوت آيات سوره حجرات به او تذکر داد که صدايش را در جوار رسول بلند نکندابوجعفر وقتي اين مطلب را شنيد از در تواضع وارد شد و آوازش را پست نمود و سپس پرسيد که موقع دعا رويش را به کدام طرف کند امام فرمود به جانب رسول الله که وسيله تو و پدرت آدم بوده است( به روايت قاضي عياض در الشفاء و سمهودي در وفاء الوفاء و گفته سنده جيد و به نقل سبکي در شفاء السقام گفته و هو اسناد جيد))

 

المهند علي المفند مولوی خليل احمد سهارنپوري ترجمه مولوی عبدالرحمن چابهاری صفحه 40

 

تکفیر اهل سنت توسط وهابیت در مورد این عقیده

 

طبق مدرک ارائه شده ثابت نمودیم که سیره سلف و بزرگان اهل سنت در هنگام زیارت قبر شریف پیامبر(ص) این بوده است که رو به قبر شریف ایستاده و به حضرت متوسل می شدند.

اهل تسنن در حالی چنین اعتقادی دارند که وهابیت این عمل را بدعت دانسته و به همین دلیل اهل تسنن را تکفیر نموده و آنان را بدعت گذار می دانند.

چنانچه ابن عثیمین چنین می گوید:

 

هر نوع درخواست کنار قبر رسول اکرم(ص) از رسول اکرم(ص) شرک است...

برخی از زائرین قبر رسول اکرم(ص) چهره را به سمت قبر می کنند و هر دو دست را بلند کرده و به دعا می پردازند که این بدعت است

راهنمای حج و عمره و زیارت مسجد نبوی ابن عثیمین ص96

 

 

نکته مهم در اینجاست که این کتاب توسط عده ای به نام اهل تسنن در بلوچستان ترجمه و چاپ می شود و این همان خطری است که مولوی چابهاری در کتاب اعتدال در مسلک دیوبند به عنوان یک خطر برای اهل تسنن و گمراه شدن جوانان شان اشاره می کند.

 

خادم کوچک اهلبیت

علی شریفی



Share
نظر شما