اقتداء حضرت عيسي به حضرت مهدي (عج) از نگاه علماي اهل سنت
کد مطلب:104 تاریخ انتشار:19 دي 1402 - 00:35 تعداد بازدید35
مقالات » مهدویت
اقتداء حضرت عيسي به حضرت مهدي (عج) از نگاه علماي اهل سنت

 

مولوي کاندهلوي

يکي از فضائل حضرت مهدي (عج) اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به ايشان است که در روايات صحيح اهل سنت نيز وارد شده است.

 

مولوي کاندهلوي در همين مسئله روايتي ديگر را ذکر مي کنند که علاوه بر اثبات اصل مهدويت يک فضيلت بسيار مهم را هم براي حضرت مهدي (عج) ثابت مي نمايد و آنهم اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي (عج)  مي باشد،چنانچه در اين روايت چنين آمده است

 

((از حضرت ابو امامه اين روايت است که حضرت رسول الله صلى الله عليه وسلم ايراد سخنراني فرمودند و در اثناي سخنان چنين فرمودند: مهدي مرد صالحي است ايشان در مسجد جامع دمشق براي اقامه نماز صبح بر مصلي مي ايستد که ناگهان حضرت عيسي از مناره شرقي آن نزول کرده با ديدن او خود را از مصلي کنار مي کشد و به او مي فرمايد: اي پيامبر خدا شما امامت بفرماييد. حضرت عيسي ع در حاليکه دست مبارکش را بين دو شانه حضرت امام مهدي مي گذارند و مي فرمايند که خير. فقط خود شما امامت کنيد، زيرا اقامه اين نماز براي شما گفته شده است سپس حضرت امام مهدي و اقامه نماز مي کنند))

ظهور مهدي مولوي محمد ادريس کاندهلوي ترجمه مولوي ابراهيم ارباب صفحه13

 

 

شيخ شبير احمد عثماني: روايات اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي(عج)  متواتر است

 

مولوي شيخ شبير احمد عثماني بعد از نقل روايات اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي (عج)  تصريح مي کند که اين روايات تواتر معنوي دارد چنانچه وي چنين مي نويسد:

 

((حافظ ابن حجر در فتح الباري مي گويد: در مسند امام احمد به روايت از جار رضي الله عنه آمده است که رسول خدا فرمود: چون به عيسي عليه السلام رو کنند و گويند: اي روح الله ! جلو شو (براي امامت نماز). او مي گويد: بايد امام خودتان جلو شود و برايتان نماز بگزارد. در حديث طولاني ابوامامه رضي الله عنه آمده است: تمام مسلمانان در بيت المقدس اند و امام شان مرد صالحي است که جلو مي شود تا برايشان نماز اقامه کند، در اين هنگام عيسى عليه السلام از آسمان فرود مي آيد. پس امام عقب مي رود تا عيسى عليه السلام  پيش نماز شود ولي او در ميان دوشانه امام مسلمين مي ايستد و مي گويد: تو خود جلو شو؛ زيرا اين نماز براي تو برپا گرديده است.

ابوالحسن خسعي در کتاب «مناقب شافعي» مي گويد: اخبار در اين باره که مهدي از اين امت است و عيسي عليه السلام پشت سر وي نماز مي گذارد، متواتر است. او اين روايت را در رد روايت ابن ماجه از انس نه نقل کرده که در آن آمده است: مهديي جز عيسي وجود ندارد))

فتح الملهم شرح صحيح مسلم شيخ شبير احمد عثماني ترجمه عبدالروف مخلص جلد1 صفحه633

 

 

مولوي اقبال: اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي(عج) دليل تاييد ايشان است

حضرت مولوي محمد ظفر اقبال در مسئله اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي (عج) به نکته مهمي اشاره مي فرمايند و آنهم استدلال به عظمت ايشان در نزد الله متعال به واسطه اقتداء حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي (عج) ، چنانچه ايشان چنين مي فرمايند.

 

((تصديق و تاييد امام مهدي رضي الله عنه و مهم ترين دليل حقانيت او و هم چنين دليل عزت و عظمت شرف و مقبوليت او نزد الله تعالي آن نمازي خواهد بود که حضرت عيسي عليه السلام پشت سر امام مهدي ادا مي فرمايد))

اعتقاد به امام مهدي در اسلام تاليف مولوي محمد ظفر اقبال ترجمه مولوي عبدالرحمن سربازي صفحه103

 

خادم کوچک اهلبيت

علي شريفي



Share
نظر شما