محقق شدن علائم ظهور و سال ظهور حضرت مهدي (عج) از نگاه علماي اهل سنت (محمد عمر سربازي)
کد مطلب:103 تاریخ انتشار:17 دي 1402 - 22:20 تعداد بازدید45
مقالات » مهدویت
محقق شدن علائم ظهور و سال ظهور حضرت مهدي (عج) از نگاه علماي اهل سنت (محمد عمر سربازي)

 

در اين مسئله روايات زيادي از سمت اهل سنت مطرح شده است که يک دسته از روايات به صورت کلي علائم را بيان کرده به مانند گسترش ظلم و فساد و گناه و يک دسته از روايات به صورت ريزتر و جزيي تر علائم قبل از ظهور حضرت مهدي عج را بيان نموده است.

 

مولوي محمد عمر سربازي در اين مورد  مطالب و روايات را دسته بندي نموده است، لذا مناسب است به عنوان جمع بندي نظرات اهل سنت، به کلمات وي بپردازيم.

 

مولوي محمد عمر در بحث علائم ظهور علاماتي را بيان مي دارد و از همين علامات وارد شده در روايات براي بطلان مدعيان دروغين استفاده کرده و ثابت مي کند که آنان کذاب هاي بيش نيستند چنانچه وي مي نويسد:

 

((3- نشاني هاي لازم و موقوف عليه ظهور مهدي عليه السلام :

بايد گفت که اين علامتها قبلا در دنيا بايد ظهور کنند و تا اينها اولا ظهور نکنند و براي هر کس روشن نشوند، هر فردي از هر نوع بشر که باشد دعواي مهدويت کند دعواي او کذب و دروغ شمرده مي شود و او را از همان كذابها بايد دانست که حضور اکرم صلي الله عليه و سلم قبل از ظهور مهدي بر حق به آنها اشاره فرموده است و تا حال تقريبا هفتاد و چهار آمده است. و چند ديگر هم امکان آمدن دارد ما انتظار چند ديگر تا حال داريم، بنده اگر چه نه از اهل عرفانم و نه از اهل الهام و نه اهل کشفم و نه اهل فراست فقط يک نفر مدعي اسلام ساده ام و از وجدان خود مي گويم که دعواي مهدويت و ظهور مهدي به اين زودي و سرعت، قبل الوقت و بي موقع و از ترهات و شطحيات و از فساد متخيله و استيلاء ماليخولياست. هر مسلمان ساده از مدعيان اين امر قبل از ظهور علامات ظهور که صادق المصدوق خبر داده است برحذر بايد بود.

علامات اين اند: يکي اينکه سيدي بي گناه هاشمي ميان حجراسود و مقام ابراهيم کشته شود. دوم: اينکه پيش از ظهور او اميري باشد به نام سفيان در شام و از اولاد ابوسفيان براي طلب مهدي لشکري عظيم به جانب مکه مي فرستد چون در بيداء جحفه مي رسند شکار زمين شده و در زمين فرو مي روند فقط دو نفر سلامت مي مانند که يکي براي سفيان خبر ببرد و دوم خبر خوش براي مهدي برساند و مردم به دست مهدي بيعت ميکنند و به جنگ سفياني برود و او را ذبح بکند. ديگر اينکه روستايي که به نام «چر سفيان» باشد نزد غوطه ي شام خسف مي گردد و در ماه رمضان مبارک آن سال در شب اول، خسوف ماه و در پانزدهمش کسوف آفتاب و به روايتي در پانزدهم هم خسوف ماه يعني دوبار خسوف باشد و در مدينه منوره در همان سال قبل از مهدي کشت و خوني بزرگ در مقام حره ي شرقيه احجار الزيت رو مي دهد که آن ميدان غرق خون گردد و پادشاه شام و پادشاه مصر با هم بجنگند که اول بسياري از دوم را اسير کند.

و هم در حيات مهدي قبل از ظهور او مردي با پرچم هاي سياه لشکري عظيم از شرق خراسان براي اعانت مهدي روانه گردد. ياد بايد کرد که کراچي و امثال آن به اتفاق تاريخ و جغرافيا داخل خراسان نيستند.

و نيز گروهي از مسلمانان تبريز به مددش مي روند و نيز قبل با فرزندي از فرزندان حضرت علي رضي الله عنه که علوي است اتفاق و بيعت کنند و او از علت اينکه اهل بيعت نيست کشته شود و در همان سال تاريکي هم در عالم پيدا شود پس بعد از اين سال يا در ميانش، ظهور امام مهدي در دهم محرم واضح و لائح ميگرد.))

فتاواي منبع العلوم کوه ون مولوي محمد عمر سربازي جلد1 صفحه245

 

 

 

  1. سال ظهور حضرت مهدي (عج)

 

در رابطه با سال ظهور حضرت، بايد يک قاعده کلي را بيان کنيم که رسول الله(ص) تاريخ دقيق اين واقعه را بيان نفرمودند بلکه به صورت کلي يک سري علامات و نشانه هاي را براي آخرالزمان و قرون تقريبي ظهور مهدي را بيان نمودند.

 

مولوي محمد عمر سربازي در چند کتاب خويش ناظر به اين مسئله نيز نکاتي را بيان کرده است که ما به آن اشاره خواهيم کرد.

 

مولوي سربازي تصريح مي کند که طبق روايات رسول الله(ص) سال ظهور مهدي (عج) بعد از 1400 يا 1500 هجري قمري مي باشد و ما هم اکنون در عصر ظهور حضرت مهدي (عج)  مي باشيم.

 

((رسول الله براي ظهور امام مهدي عليه السلام پيش گويي فرموده اند

سؤال (۱۷۷): آيا احاديث صريحي در مورد ظهور دجال و امام مهدي عليهم السلام وجود دارد؟

جواب: رسول الله صلي الله عليه و سلم در مورد ظهور دجال و امام مهدي عليهم السلام پيش گويي هايي کرده اند. آن جناب صلي الله عليه و سلم پيش گويي فرمودند که: پس از گذشت هزار و چهارصد يا هزار و پانصد سال، ظهور امام مهدي و دجال به وقوع مي پيوندد. اما مشخص نيست که در چه تاريخي اتفاق مي افتد. فقط اين قدر معلوم است که علامات به خصوص آن دو قبل از ظهورشان ظاهرمي شوند))

مجالس قطب الارشاد مولوي محمد عمر سربازي صفحه 275

  1. محقق شدن علائم ظهور حضرت مهدي (عج)

 

مولوي محمد عمر سربازي در کتاب قطب الارشاد خويش به يک نکته بسيار مهمي اشاره مي کند.

 

وي بعد از نقل روايات و دقت نظر در علائم ظهور در کتب مختلف خويش تصريح مي کند که از حدود چهارصد سال پيش بسياري از اين علائم اتفاق افتاده است تا جاي که عده اي از علما قائل به تولد حضرت مهدي عج شده اند لذا ما بايد هر لحظه آماده ظهور حضرت مهدي (عج) باشيم، چنانچه وي در پاسخ به سوال سائلي چنين مي نويسد:

 

((بسياري از علامات ظهور حضرت مهدي ظاهر شده اند

سوال (۶۱): آيا علامات ظهور حضرت مهدي که در حديث آمده اند ظاهر شده اند با نه؟

جواب: ظاهر شدن علاماتي که در حديث براي ظهور حضرت مهدي آمده اند از چهار صد سال قبل شروع شده است نه الآن، به همين علت است که بعضي از بزرگان گفته اند: حضرت مهدي متولد شده، اما هنوز ظهور نکرده است. بعضي مي گويند: هنوز متولد هم نشده است، والله اعلم

بسياري از علامات ظهور حضرت مهدي ظاهر شده اند. ظاهر شدن علامات ظهور يک شخص، يک مسأله است، و ظهور و متولد شدنش مسألهاي ديگر، بسا اوقات قبل از تولد يک شخصيت مهم و بزرگ، علامات و آثار عجيبي ديده ميشود. در اصطلاح صوفيه به اين، ارهاصات، مي گويند.

شاه ولي الله محدث دهلوي که ميفرمايد: وقتي خداوند متعال خواست عرفان در هندوستان پياده شود به عنوان مقدمه علامات آن را در صورت فرستادن چندين شخصيت ظاهر کرد. چندين ولي را به آنجا فرستاد که همه ي شان دارهاصات، خواجه مجدد الف ثاني  بودند. زماني که ما به هندوستان قدم گذاشتيم خواجه مجدد الف ثاني ارهاصات، ما قرار گرفت. و اين سلسله جاري است تا ظهور حضرت مهدي.

زماني که خداوند متعال خواست خاتم الأنبيا صلي الله عليه و سلم را مبعوث کند در زمان فترت بسياري از مشرکان خود به خود (فطرتا) بدون دعوت توبه کردند و از شرک دست کشيدند. از جمله ي آنان مي توان زيد بن نفيل ،ورق بن نوفل، و قس بن ساعدة الأيادي را نام برد. اينان از «ارهاصات، رسول الله  صلي الله عليه و سلم بودند.

بسياري از دارهاصات، حضرت مهدي (آنچه در حديث آمده است) آشکار و عيان شده اند. اما به طور قطعي و يقيني نميدانيم که متولد شده است يا نه البته آثار و علامات ظاهر شده اند و تنها چيزي که مانده ظهور اوست...

سوال (۸۱)، يکي از علماي بزرگ مصر در مورد علامات ظهور حضرت مهدي کتابي نوشته است، و در آن جريان حمله ي آمريکا به افغانستان و عراق را از مقدمه ي ظهور حضرت مهدي خوانده است. آيا اين صحت دارد؟ نظريهي جنابعالي در اين باره چيست؟

جواب: آري! صحت دارد و بنده آن را تأييد مي کنم. زيرا هر آنچه در آن کتاب نوشته شده به استدلال از احاديث نوشته شده است. بنده آن احاديث را مطالعه

کرده ام.

خلاصه ي جواب اين که بنده آن کتاب را تأييد مي کنم و هر آنچه در آن نوشته شده، درست و صحيح است... هرگاه جنگ جهاني سوم بوقوع بپيوندد، بعد از آن، «ملحمهي گبري، شروع ميشود، آن، ظهور حضرت مهدي است، و هرگاه ظهور کند با کفار به جهاد مي پردازد. بعد از ظهور حضرت مهدي، دجال لعين ظهور مي کند و بعد از ظهور دجال، حضرت عيسى از آسمان فرود مي آيد. الآن من و شما در تيررس فتنه ها قرار داريم و هر لحظه بايد منتظر باشيم که حضرت مهدي از کدام سو و دجال از چه جانبي مي رسند.

اينها چيزهايي هستند که در کتاب مورد سؤال نوشته شده اند و درست و صحيح بوده و پيش آمدني هستند و وقت وقوعشان قريب و نزديک است.

مجالس قطب الارشاد مولوي محمد عمر سربازي جلد2 صفحه147

 

 

نتيجه کلام مولوي محمد عمر سربازي را مي توان در چند قسم خلاصه کرد

1-بسياري از علامات ظهور حضرت مهدي(عج) اتفاق افتاده است.

2-ما از چهارصد سال قبل در عصر ظهور زندگي ميکنيم.

3-حمله آمريکا به افغانستان و عراق نشانه هاي قبل از ظهور است.

4-ما بايد هر لحظه منتظر ظهور حضرت مهدي(عج) باشيم.

5-تمام اين سخنان از روايت هاي صحيح اهلسنت ثابت است.

 

خادم کوچک اهلبيت

علي شريفي



Share
نظر شما