آیا همراهی یمانی واجب است؟
کد مطلب:26 تاریخ انتشار:24 آبان 1402 - 21:00 تعداد بازدید547
پرسش و پاسخ » عمومی
آیا همراهی یمانی واجب است؟

یکی از باورهای غلط در فرقه مدعی یمانی اعتقاد به وجوب یاری ‏یمانی می‌باشد.‏

اینان بر این باورند که نصرت و یاری یمانی #واجب می‌باشد و در این جهت به حدیثی ‏هم استناد می‌کنند.‏

لازم به ذکر است که در صورت اثبات وجوب یاری و نصرت یمانی، دردی دوا نشده و ‏حقانیت احمد اسماعیل بصری همبوشی به عنوان یمانی ثابت نمی‌گردد.‏
به عبارت دیگر، واجب بودن نصرت یمانی دلیل بر یمانی بودن احمد همبوشی نمی‌شود ‏بلکه احمد باید با ادله‌ی دیگری یمانی بودن خود را ثابت نماید.‏

این فرقه پوشالی برای اثبات وجوب یاری یمانی به حدیث (اهدی الرایات) امام باقر ‌‏(صلوات الله علیه)  استناد می‌نمایند که در زیر به فرازهایی از آن اشاره می‌نماییم:‏

. . . وَ لَيْسَ فِي الرَّايَاتِ رَايَةٌ أَهْدَى‏ مِنْ رَايَةِ الْيَمَانِيِّ هِيَ رَايَةُ هُدًى لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى صَاحِبِكُمْ ‏فَإِذَا خَرَجَ الْيَمَانِيُّ حَرَّمَ بَيْعَ السِّلَاحِ عَلَى النَّاسِ وَ كُلِّ مُسْلِمٍ وَ إِذَا خَرَجَ الْيَمَانِيُّ فَانْهَضْ ‏إِلَيْهِ فَإِنَّ رَايَتَهُ رَايَةُ هُدًى وَ لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يلْتَوِيَ عَلَيْهِ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ ‏النَّارِ لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‏ طَرِيقٍ مُسْتَقِيم‏ . . .

غیبت نعمانی ص256‏

 ترجمه:‏

در ميان پرچمها هدایتگرتر از پرچم يمانى نیست، آن پرچم هدايت است زيرا دعوت ‏به #صاحبتان مى‏كند، و هنگامى كه يمانى #خروج كند خريد و فروش سلاح براى مردم و ‏هر مسلمانى حرام است و چون يمانى #خروج كرد به سوى او بشتاب كه همانا پرچم او ‏پرچم هدايت است، وبرای هيچ مسلمانى جایز نباشد كه علیه او بپیچد ومقابله نمايد، پس ‏هر كس چنين كند او از اهل آتش است، زيرا او به سوى حقّ و راه مستقيم فرا ‏مى‏خواند.‏

نحوه استدلال پیروان فرقه همبوشی در مورد وجوب یاری یمانی متفاوت است.‏

 گاهی می‌گویند:‏

وَ لَيْسَ فِي الرَّايَاتِ رَايَةٌ أَهْدَى‏ مِنْ رَايَةِ الْيَمَانِيِّ هِيَ رَايَةُ هُدًى

 چون پرچم یمانی ‏پرچم هدایت است لذا یاری او واجب می‌باشد

 واما پاسخ:

با صرف نظر از ضعف سندی این حدیث، در جواب این استدلال می‌گوییم:‏

صرف هدایت بودن پرچمی دلیل بر وجوب یاری آن پرچم نمی‌باشد.‏

به عنوان نمونه پرچم خراسانی هم  پرچم هدایت می‌باشد اما یاری خراسانی واجب ‏نمی‌باشد. به حدیث زیر دقت فرمایید:‏

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ ‏يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا ‏يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ ‏لَاسْتَبْقَيْتُ‏ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.

غیبت نعمانی ص273‏

ترجمه:‏

امام باقر (صلوات الله علیه) فرمودند: گوئى مى‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏اند، ‏حق را طلب می‌کنند اما به ايشان داده نمى‏شود، باز خواستار آن مى‏شوند و به آنان داده ‏نمى‏شود، پس زمانی که چنين مى‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش قرار دهند ‌‏[وآماده جنگ مى‏شوند] پس آنچه را خواستند به آنان داده می‌شود ولى آنان قبول ‏نمی‌کنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى ندهند مگر به صاحبتان، كشتگانشان ‏#شهيدند، آگاه باشید! اگر من آن را درک کنم  حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه ‏میداشتم.‏

با توجه به روایات، پرچمی که از مشرق خارج می‌شود همان رایات سود بوده که ‏مربوط به لشکر خراسانی می‌باشد.

با توجه به حدیث فوق این گروه حق و هدایت بوده و پرچم را به  امام زمان (صلوات الله علیه) ‏تحویل داده و کشتگانشان هم شهید می باشند اما با این احوال امام باقر (صلوات الله ‏علیه) می‌فرمایند: (آگاه باشید! اگر من آن را درک کنم  حتما خود را براى صاحب اين ‏امر نگاه مى‏داشتم).‏

 این کلام امام باقر (صلوات الله علیه) به وضوح دلالت بر این دارد که یاری خراسانی ‏واجب نمی‌باشد.‏

لازم به ذکر است که پیروان فرقه همبوشی گمان می‌کنند روایت فوق در مورد یمانی ‏می‌باشد که در این صورت، با توجه به کلام امام باقر (صلوات الله علیه) یاری ‏یمانی واجب نمی باشد.‏

 خلاصه اینکه حق وهدایت بودن پرچمی ملازمه با وجوب یاری آن پرچم ندارد.  ‏


 برخی دیگر از مبلغین این فرقه پوشالی برای اثبات وجوب یاری یمانی به فراز دیگری ‏از حدیث امام باقر (صلوات الله علیه) استدلال نموده ومی‌گویند:‏

‏((لِأَنَّهُ يَدْعُو إِلَى صَاحِبِكُمْ) با توجه به این فراز، چون یمانی دعوت به امام زمان (عج) ‏می‌کند یاری او واجب است)‏

 در پاسخ به این استدلال عرض می‌کنیم:‏

صرف دعوت به سوی امام زمان (صلوات الله علیه) دلیل بر وجوب یاری دعوت کننده ‏نمی‌باشد.‏

 در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که دعوت به امام زمان (صلوات الله علیه) ‏می‌نمایند، آیا بر این اساس یاری همه آنها واجب می‌باشد؟

ناگفته نماند که همّت احمداسماعیل همبوشی برای دعوت و بیعت با خودش می باشد، نه دعوت وبیعت با امام زمان (عج) لذا او قطعا یمانی مذکور در روایات نیست.

رجوع شود به بیانیه 5 شوال 1424 و بیانیه 13 جمادی الثانی 1425 و بیانیه 8 ربیع الثانی 1426


اگر احمد بصری واقعا یمانی است و دعوت به امام زمان می کند، پس چرا کتاب شرایع الاسلام را  ــــ که حاوی فتاوای امام زمان (عج) می باشد ــــ به نام خود منتشر نموده وجزو تالیفات خود می آورد

 برخی دیگر از مبلغین این فرقه پوشالی برای اثبات وجوب یاری یمانی به فراز دیگری ‏از حدیث امام باقر (صلوات الله علیه) استدلال نموده ومی‌گویند:‏

‏((وَ إِذَا خَرَجَ الْيَمَانِيُّ فَانْهَضْ إِلَيْهِ فَإِنَّ رَايَتَهُ رَايَةُ هُدًى / و چون يمانىّ خروج كرد به ‏سوى او بشتاب كه همانا پرچم او پرچم هدايت است) همانطور که می‌بینید، امام باقر ‌‏(صلوات الله علیه) برای پیوستن به یمانی امر کرده‌اند وفرموده‌اند: فَانْهَضْ إِلَيْهِ، و صیغه امر دلالت بر وجوب دارد)‏


در پاسخ ــ با صرف نظر از ضعف سندی حدیث ــ می‌گوییم:‏

1. صیغه امر هنگامی دلالت بر وجوب دارد که #قرینه‌ای بر خلاف آن در بین نباشد و ‏اتفاقا در این موضوع قرینه هم موجود می‌باشد.‏

همانطور که سابقا بیان نمودیم، امام باقر (صلوات الله علیه) به حقانیت پرچم مشرقی ‏اشاره نموده وکشته‌های آنان را شهید خواندند اما در انتها فرمودند:‏

‏ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ‏ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. غیبت نعمانی ص273‏

 ترجمه:‏

آگاه باشید! اگر من آن را درک کنم  حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه میداشتم.‏

در حالیکه اگر نصرت یمانی واجب بود، باید می‌فرمودند: ‏

أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَفدیتُ نَفْسِي لِلیَمانِی/ آگاه باشید! اگر من آن را درک کنم  ‏حتما خود را فدای یمانی می‌کردم.‏

پس نگه داشتن جان برای صاحب امر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به ‏معنای عدم وجوب یاری یمانی می‌باشد.‏

2.  جالب‌تر اینکه در فرقه همبوشی، حدیث پرچم مشرق را مربوط به خراسانی ‏نمی‌دانند بلکه مربوط به یمانی می‌دانند که در این صورت هم عدم وجوب یاری یمانی ‏از حدیث فهمیده می‌شود.‏

3.  ناگفته نماند که اگر از امر امام باقر (صلوات الله علیه) ــ وَ إِذَا خَرَجَ الْيَمَانِيُّ فَانْهَضْ ‏إِلَيْهِ ــ وجوب هم فهمیده شود، این وجوب یاری مربوط به زمان خروج یمانی ‏می‌باشد، نه زمان ظهور.‏

همانطور که می‌دانید در فرقه همبوشی بین ظهور و خروج تفاوت گذاشته و این دو را از ‏هم جدا می‌کنند.‏

 

 برخی دیگر از مبلغین این فرقه پوشالی برای اثبات وجوب یاری یمانی به فراز دیگری ‏از حدیث امام باقر (صلوات الله علیه) استدلال نموده ومی‌گویند:‏

‏((وَ لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَلْتَوِيَ عَلَيْهِ/ وبرای هيچ مسلمانى جایز نباشد كه علیه او ‏مقابله نمايد) از این فراز وجوب نصرت یمانی فهمیده می‌شود)‏


 واما پاسخ ما به این استدلال کودکانه:‏

در این عبارات امام باقر (صلوات الله علیه) جنگ ومحاربه علیه یمانی را حرام اعلام ‏فرمودند، نه اینکه بگویند: یاری یمانی واجب است.‏

حرمت مقابله وجنگ علیه یمانی مطلبی است و وجوب یاری یمانی مطلبی دیگر وبه ‏عبارت دیگر حرمت جنگ علیه یمانی، #تلازمی با وجوب یاری او ندارد.‏


عجیب‌تر این که فرقه همبوشی عبارت (يَلْتَوِيَ عَلَيْهِ) را ترجمه دروغ (سرپیچی از فرمان ‏او) نموده وتحویل مخاطبین خود می‌دهند.‏

اما این عبارت به معنای (بر علیه او بپیچد)یعنی (بر علیه او کاری کند ومقابله نماید) می‌باشد ولا ‏غیر.‏


اساساً مقابله وجنگ  با (حق و هدایت)، مذموم بوده و اختصاصی به پرچم یمانی ندارد.


جالب‌تر اینکه اگر ترجمه تحریف شده (سرپیچی از فرمان او) را بپذیریم، باز هم ‏وجوب یاری یمانی فهمیده نمی‌شود بلکه حرمت سرپیچی از او در حدیث بیان شده ‏است. 

یعنی اگر یمانی به شخصی دستوری بدهد، آن شخص حق سرپیچی از فرمان او ‏را ندارد و پر واضح است که حرمت سرپیچی از دستورات یمانی تلازمی با وجوب یاری او ‏ندارد.‏


لازم به ذکر است که ادعای کثرت روایات دالّه بر وجوب نصرت یمانی از سوی احمد ‏اسماعیل همبوشی و فرقه او ادعایی باطل و دروغ بوده و جز روایت ضعیف السند ‌‏(اهدی الرایات) نصّ دیگری وجود ندارد که همین حدیث ضعیف السند هم با توجه به ‏روایت امام باقر (ع) ــ که فرمودند: لَاسْتَبْقَيْتُ‏ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ ــ دلالتی بر ‏وجوب ندارد.‏
 



Share
نظر شما