اتباع احمد بصری بر این باورند که روایت دجال بصره بر احمدالحسن مطابقت نداشته و این روایت را منطبق با حیدر مشتت میدانند⁉️
پاسـخ:
در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است که دجالی از جانب دجله بصره خروج خواهد کرد که از من نیست و مقدمه تمامی دجالها است. (الملاحم والفتن، ج1ص246)
ناظم العقیلی برای پاسخ به این شبهه که آیا احمد بصری همان دجال بصره نیست؟ میگوید
«در حال حاضر در بصره نه دجلهای است و نه فراتی! اما در زمان قدیم به استان میسان؛ دجله بصره و به استان ناصریه؛ فرات بصره گفته میشد. لذا دجالی که از دجله بصره خروج خواهد کرد، همان حیدر مشتت است که اهل میسان بوده و هیچ ارتباطی به احمدالحسن ندارد.
بلکه در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است که: سپس مهدی که پرچم را از عیسی بن مریم میگیرد خروج میکند. پس از او دجال از میسان که از نواحی بصره است خروج میکند...»
سامری عصر ظهور، ص 70-71
در پاسخ ناظم العقیلی گفته میشود
اولاً؛ شهر بصره در کنار بستر مشترک دجله و فرات قرار گرفته است که بر اساس شهادت تاریخ به آن «دجلة العوراء» یا «دجلة البصرة» اطلاق میشده است و طبعاً نام «شطالعرب» کنونی، نامی نسبتاً جدید است که بعدها در کنار نام اصلی آن استعمال گردید. قابل توجه اینکه نام شطالعرب در معجم البلدان نیامده و یاقوت حموی نیز همچون بلاذری
فتوح البلدان، ج2، ص360
از این بستر مشترک، تنها تحت عنوان «دجلةالعوراء» و «دجلةالبصره» یاد نموده است
معجم البلدان، ج1، ص70-79
حتی ابوالفداء نیز در قرن هشتم، از آن با عنوان «دجله» یاد نموده است
المختصرفی اخبارالبشر، ج2، ص81
بنابراین
اولا با توجه به اینکه؛ صدور روایت در زمانی بوده است که به بستر مشترک دجله و فرات، دجلة البصره اطلاق میگردید، از این رودخانه با این عنوان یاد شده و دلیلی وجود ندارد که حضرت به نام کنونی آن یعنی «شط العرب» اشاره کند.
ثانیاً روستای الهویر(محل تولد و سکونت احمدالحسن) که با فاصله 100 کیلومتری از مرکز استان، در شمال بصره قرار دارد، نزدیکترین نقطه بصره به «منطقة القرنة» یعنی محل تقارن دو رود دجله و فرات است که از قضا امروزه به آن محل «دجلة البصرة» اطلاق میگردد.
ثالثاً روایت امام امیرالمؤمنین(ع) ناظر به دجالی است که مقدمه تمامی دجالها بوده و طبیعتاً پس از او نیز دجالهای دیگری قبل از دجال اصلی(دجالی که پس از ظهور امام مهدی(ع) میآید) خروج خواهند نمود.
چنانچه آن حضرت میفرماید:
«و يخرج دجّال من دجلة البصرة و ليس منّي و هو مقدّمة الدجّالين كلّهم»
التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص249
و خارج میشود دجالی از کنار دجله بصره که از من نیست و او مقدمه تمامی دجالها میباشد.
بنابراین، توجیه ناظم العقیلی به دجالی که پس از امام مهدی(ع) از میسان خروج خواهد کرد نادرست میباشد
زیرا روایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره به خروج مقدمه دجالها پیش از امام مهدی(ع) دارد و حال آنکه روایت نقل شده توسط ناظم العقیلی به دجال پس از امام اشاره دارد.
رابعا روایتی که ناظم العقیلی در توجیه تطبیق دجال به حیدر مشتت آورده است، دجال پس از امام مهدی(ع) را معرفی میکند در حالیکه حیدر مشتت در اوایل سال (2007م) کشته شد و حال آنکه هنوز امام مهدی(ع) به همراه عیسی بن مریم(ع) ظهور نفرموده است.
لذا با کشته شدن حیدر مشتت، تطبیق و توجیه ناظم العقیلی باطل میگردد.