دجال بصره کیست؟
کد مطلب:24 تاریخ انتشار:24 آبان 1402 - 20:35 تعداد بازدید187
پرسش و پاسخ » عمومی
دجال بصره کیست؟

اتباع احمد بصری بر این باورند که روایت دجال بصره بر احمدالحسن مطابقت نداشته و این روایت را منطبق با حیدر مشتت می‏دانند⁉️

پاسـخ:

در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است که دجالی از جانب دجله بصره خروج خواهد کرد که از من نیست و مقدمه تمامی دجال‏ها است. (الملاحم والفتن، ج1ص246)

ناظم العقیلی برای پاسخ به این شبهه که آیا احمد بصری همان دجال بصره نیست؟ می‏گوید
  
«در حال حاضر در بصره نه دجله‏ای است و نه فراتی! اما در زمان قدیم به استان میسان؛ دجله بصره و به استان ناصریه؛ فرات بصره گفته می‏شد. لذا دجالی که از دجله بصره خروج خواهد کرد، همان حیدر مشتت است که اهل میسان بوده و هیچ ارتباطی به احمدالحسن ندارد.

بلکه در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است که: سپس مهدی که پرچم را از عیسی بن مریم می‏گیرد خروج می‏کند. پس از او دجال از میسان که از نواحی بصره است خروج می‏کند...»

سامری عصر ظهور، ص 70-71

 
در پاسخ ناظم العقیلی گفته می‏شود

اولاً؛ شهر بصره در کنار بستر مشترک دجله و فرات قرار گرفته است که بر اساس شهادت تاریخ به آن «دجلة العوراء» یا «دجلة البصرة» اطلاق می‏شده است و طبعاً نام «شط‌العرب» کنونی، نامی نسبتاً جدید است که بعدها در کنار نام اصلی آن استعمال ‏گردید. قابل توجه اینکه نام شط‌العرب در معجم البلدان نیامده و یاقوت حموی نیز همچون بلاذری
فتوح البلدان، ج2، ص360

از این بستر مشترک، تنها تحت عنوان «دجلة‌العوراء» و «دجلة‌البصره» یاد نموده است
معجم البلدان، ج1، ص70-79

حتی ابوالفداء نیز در قرن هشتم، از آن با عنوان «دجله» یاد نموده است

المختصرفی اخبارالبشر، ج2، ص81 

بنابراین

اولا با توجه به اینکه؛ صدور روایت در زمانی بوده است که به بستر مشترک دجله و فرات، دجلة البصره اطلاق می‏گردید، از این رودخانه با این عنوان یاد شده و دلیلی وجود ندارد که حضرت به نام کنونی آن یعنی «شط العرب» اشاره کند. 

ثانیاً روستای الهویر(محل تولد و سکونت احمدالحسن) که با فاصله 100 کیلومتری از مرکز استان، در شمال بصره قرار دارد، نزدیک‏ترین نقطه بصره به «منطقة القرنة» یعنی محل تقارن دو رود دجله و فرات است که از قضا امروزه به آن محل «دجلة البصرة» اطلاق می‏گردد.

ثالثاً روایت امام امیرالمؤمنین(ع) ناظر به دجالی است که مقدمه تمامی دجال‏ها بوده و طبیعتاً پس از او نیز دجال‏های دیگری قبل از دجال اصلی(دجالی که پس از ظهور امام مهدی(ع) می‏آید) خروج خواهند نمود. 

چنانچه آن حضرت می‏فرماید:  
«و يخرج دجّال من دجلة البصرة و ليس منّي و هو مقدّمة الدجّالين‏ كلّهم»

التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص249

و خارج می‏شود دجالی از کنار دجله بصره که از من نیست و او مقدمه تمامی دجال‏ها می‏باشد

بنابراین، توجیه ناظم العقیلی به دجالی که پس از امام مهدی(ع) از میسان خروج خواهد کرد نادرست می‏باشد
زیرا روایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره به خروج مقدمه دجال‏ها پیش از امام مهدی(ع) دارد و حال آنکه روایت نقل شده توسط ناظم العقیلی به دجال پس از امام اشاره دارد.
 
رابعا روایتی که ناظم العقیلی در توجیه تطبیق دجال به حیدر مشتت آورده است، دجال پس از امام مهدی(ع) را معرفی می‏کند در حالیکه حیدر مشتت در اوایل سال (2007م) کشته شد و حال آنکه هنوز امام مهدی(ع) به همراه عیسی بن مریم(ع) ظهور نفرموده است.

 لذا با کشته شدن حیدر مشتت، تطبیق و توجیه ناظم العقیلی باطل می‏گردد.



Share
نظر شما