روایت صحیح در موضوع امامت و مهدویت در لسان پیامبر(ص)
کد مطلب:217 تاریخ انتشار:07 ارديبهشت 1403 - 15:58 تعداد بازدید402
مقالات » عمومی
روایت صحیح در موضوع امامت و مهدویت در لسان پیامبر(ص)

آیا در کتب شیعه روایت صحیح از خود پیامبر(ص) در موضوع امامت و مهدویت وجود دارد؟

امامت و مهدویت در لسان پیامبر(ص)

طرح سوال:

وهابیت مدعی هستند که در کتب شیعه هیچ روایت صحیحی از پیامبر(ص) برای اثبات امامت و مهدویت وجود ندارد، آیا این ادعا صحیح است و اگر ادعا باطل است لطفا یک روایت صحیح در این زمینه ارائه بفرمایید

سوال کننده: محمدرضا

 

پاسخ:

این ادعای وهابیت به مانند دیگر ادعاهای شان باطل و کذب است و در این مورد نه تنها یک روایت بلکه تواتر آن از روایات ثابت است و ما هر دو عقیده یعنی امامت و مهدویت را نه تنها از کتب شیعه بلکه از کتب اهل تسنن ثابت کرده ایم.

 

در منابع شیعه روایات صحیح فراوانی در این دو موضوع می باشد که ما در پاسخ به سوال شما به یک روایت صحیح از کلام رسول خدا(ص) اشاره می نماییم که در این روایت هم به امامت ائمه اثنی عشر اشاره شده است و هم به موضوع مهدویت.

 

شيخ صدوق رحمت الله عليه در كتاب «الخصال» با سند صحيح از سلمان فارسی نقل مي‌کند که رسول خدا صلى الله عليه وآله امام حسين عليه السلام را امام، فرزند امام و پدر ائمه عليهم السلام معرفی کرده است و روایت را اینگونه نقل می کند:

 

حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنِي يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ:

دَخَلْتُ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وآله وإِذَا الْحُسَيْنُ عَلَى فَخِذَيْهِ وهُوَ يُقَبِّلُ عَيْنَيْهِ ويَلْثِمُ فَاهُ وهُوَ يَقُولُ أَنْتَ سَيِّدٌ ابْنُ سَيِّدٍ، أَنْتَ إِمَامٌ ابْنُ إِمَامٍ، أَبُو الْأَئِمَّةِ، أَنْتَ حُجَّةٌ ابْنُ حُجَّةٍ، أَبُو حُجَجٍ تِسْعَةٍ مِنْ صُلْبِكَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ.

 

«سلمان فارسى رحمت الله عليه روايت مىكند: نزد رسول خدا صلى الله عليه وآله بودم، ديدم حسين  عليه السلام بر زانوى آن حضرت نشسته، پيامبر چشم ها و دهان وى را مىبوسد و مىگويد:

تو سرور امت من و فرزند سرور امت من هستى، و تو امام فرزند امام و پدر امام هستى، تو حجت خدا و پدر ۹ تن از حجت‌هاي خداوندي كه از نسل تو هستند كه نهمين آنان، حضرت قائم است».

الصدوق، محمد بن علي، الخصال، ج2، ص475، جماعة المدرسين في الحوزة العلمية ـ قم؛

 

 

 

 

 

 

 

همين روايت در کتاب الإختصاص شيخ مفيد رحمت الله عليه با سند ديگر و در کتاب الإمامة والتبصرة و کفاية الأثر با همان سند شيخ صدوق رحمت الله عليه نقل شده است.

 

المفيد، محمد بن محمد، الاختصاص، ص208، دار المفيد ـ بيروت؛

ابن بابويه، علي بن الحسين، الإمامة والتبصرة من الحيرة، ص110، مدرسة الإمام المهدي ـ قم؛

 الخزاز، علي بن محمد، كفاية الأثر، ص46، بيدار ـ قم، 140هـ

 

از اين روايت نکات ذيل قابل استفاده است:

 

1.        امام حسين  عليه السلام «امام» و پدر او اميرمؤمنان عليه السلام نيز «امام» بوده است؛

 

2.       «امامت» بعد از امام حسين در نسل آن حضرت ادامه خواهد يافت؛

 

3.     ائمه عليهم السلام حجت خداوند بر مردم هستند؛

 

4.      نهمين فرزندن امام حسين عليه السلام قائم آل محمد (مهدی) خواهد بود.

 

 

بررسي سند

 

علي بن الحسين بن بابويه

مرحوم نجاشی او را بزرگ، پيشتاز، پيشکسوت فقها و دانشمندان قم و ثقه دانسته است:

شيخ القميين في عصره ومتقدمهم، وفقيههم، وثقتهم...

رجال النجاشی، ص261

و شيخ طوسی نيز مي‌گويد که از فقهای بزرگ و مورد اعتماد بوده است:

كان فقيها، جليلا، ثقة.

الفهرست، ص157؛ معجم رجال الحديث، ج12، ص397ـ 398، رقم: 8076

 

 سعد بن عبد الله الأشعري

نجاشی او را عالم بزرگ، فقيه و چهره شناخته شده شيعه معرفی کرده است:

شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها

رجال النجاشی، ص177

و شيخ طوسی نيز مي‌گويد که او گرانقدر و قابل اعتماد بوده است:

جليل القدر، ثقة.

الفهرست، ص135؛ معجم رجال الحديث، ج9، ص78، رقم: 5058

 

 يعقوب بن يزيد

نجاشی ميگويد که وی مورد اعتماد و بسيار راستگو بوده است:

وكان ثقة صدوقا...

رجال النجاشی، ص450

و شيخ طوسی نيز او را ثقه می‌داند:

كثير الرواية، ثقة.

الفهرست، ص264؛ معجم رجال الحديث، ج21، ص156، رقم: 13778

 

حماد بن عيسي

نجاشی او در نقل حديث قابل اعتماد و بسيار راستگو توصيف کرده است:

وكان ثقة في حديثه، صدوقا.

رجال النجاشی، ص142

و شيخ طوسی نيز وی را از نويسندگان شيعه و مورد اعتماد مي‌داند:

له کتب، ثقة.

رجال الطوسی، ص334؛ معجم رجال الحديث، ج7، ص236ـ237، رقم: 3972.

 

عبد الله بن مسکان

نجاشی مي‌گويد که از دانشمندان سرشناس و مورد اعتماد بوده است:

ثقة، عين.

رجال النجاشی، ص214

و شيخ طوسی نيز او را توثق کرده است:

عبد الله بن مسكان ثقة.

الفهرست، ص168، معجم رجال الحديث، ج11، ص347، رقم: 7173

 

أبان بن تغلب

نجاشی مي‌نويسد که او محضر سه امام عليهم السلام را درک و جايگاه خاصي نزد آن بزرگواران داشته و شيعيان نيز برای او موقعيت ممتازی قائل بوده اند:

عظيم المنزلة في أصحابنا، لقي علي بن الحسين، وأبا جعفر، وأبا عبد الله عليهم السلام وروى عنهم، وكانت له عندهم منزلة وقدم.

رجال النجاشی، ص10

شيخ طوسی نيز مي‌گويد که او جايگاه ويژه نزد شيعيان داشته و گرانقدر و محترم بوده است:

ثقة، جليل القدر، عظيم المنزلة في أصحابنا.

الفهرست، ص57؛ معجم رجال الحديث، ج1، ص131، رقم: 28.

 

سليم بن قيس الهلالي

سليم بن قيس هلالی، از اصحاب و ياران خاص پنج امام اول شيعيان بوده است. آيت الله العظمی خوئی در شرح حال او بعد از نقل نجاشی که وی را در زمره سلف صالح دانسته است، می‌نويسد:

 

أن سليم بن قيس - في نفسه - ثقة جليل القدر عظيم الشأن، ويكفي في ذلك شهادة البرقي بأنه من الأولياء من أصحاب أمير المؤمنين(ع) المؤيدة بما ذكره النعماني في شأن كتابه، وقد أورده العلامة في القسم الأول وحكم بعدالته.

«سليم بن قيس هلالي في نفسه، ي، گرانقدر و والا مقام است. براي اثبات اين مطلب، شهادت برقي به اين که او از اولياء اصحاب اميرمؤمنان(ع) بوده، کفايت مي‌کند. گفتار نعماني در باره کتاب سليمي تأييد مي‌کند. علامه حلي نيز او را در اول  و حکم به عدالتش کرده است».

معجم رجال الحديث، ج9، ص226، رقم: 5401

 

 

خادم کوچک اهلبیت

علی شریفی

 


Share
نظر شما