پاسخ علمای اهل سنت به شبهه وهابیت، چرا حضرت ابراهیم(ع) به حضرت جبرئيل متوسل نشد و کمک او را رد کرد؟
آنچه در این مقاله مطالعه می فرمایید:
پاسخی از طرف علمای اهل تسنن در مورد شبهه وهابیت در موضوع رد کمک جبرییل توسط حضرت ابراهیم(ع) و انکار گرفتن وسیله
يکي از شبهاتي که وهابيون در رد توسل مطرح ميکنند جريان به آتش انداختن حضرت ابراهيم عليه السلام و رد کمک جبرئيل مي باشد.
وهابیت مدعي هستند که اگر توسل جائز بود،چرا حضرت ابراهيم هنگامي که ملکي از ملائک(جبرييل) براي کمک به ايشان حاضر شدند کمک جبرييل را رد کرده و فرمود: که الله از حال و روز من با خبر است و من از خود الله متعال کمک ميگيرم، پس با توجه به اين مطلب ما وهابيون مدعي هستيم که توسل و گرفتن شخص به عنوان وسیله شرک است و فقط بايد از خدا کمک بخواهيم همانگونه که ابراهيم عليه السلام اين عمل را انجام داد.
در پاسخ به اين شبهه وهابیت چند نکته را از نگاه اهل سنت میتوان بیان داشت.
نکته اول:
اصلا در اين جريان بحث رد توسل نيست،شما اول اين را ثابت کنيد که کجا حضرت ابراهيم عليه السلام توسل را رد کرده است.
نکته دوم:
به فرض اگر اين مسئله بحث توسل باشد که نيست و اگر بخواهيم شبهه وهابیت را بپذيريم و طبق منهج آنان به اين جريان نگاه کنيم بايد کلا کمک گرفتن و وسيله گرفتن از همه را شرک بدانيم حتي از زندگان، چرا که اساسا حضرت ابراهيم عليه السلام کمک گرفتن از يک موجود زنده را رد کرده است،پس به چه دليلي وهابيون کمک گرفتن و توسل در حيات را جايز ميدانند. پس در اين مسئله اولين کسي که زير سوال ميرود خود اين وهابي هستند.
نکته سوم:
اگر به اعتقاد وهابيت اين مسئله بحث توسل و حکم آن هم شرک باشد پس نعوذبالله حضرت جبرييل مشرک است زيرا اين ملک مقرب الله متعال معتقد به توسل بوده است و ايشان به حضرت ابراهيم عليه السلام چنين پيشنهادي داده است،آيا وهابيت معتقد هستند که حضرت جبرييل مامور وحي از جانب خدا و اين ملک معصوم مقرب درگاه الله متعال مشرک بوده است؟ واقعا چه شبهات خنده دار و پوچي.
نکته چهارم:
در باب معرفت شناسي انبياء يک قاعده و مباني در نزد تمام اهل سنت مي باشد که انبياء درجه اي بالاتر از ملائک دارند، به خصوص حضرت ابراهيم عليه السلام ،پس وقتي اين مسئله ثابت شد اساساً توسل حضرت ابراهيم به ملايک امر باطل است چرا که مقام خود حضرت ابراهيم بالاتر از ملک است،و اين سخن را بسياري از بزرگان اهل سنت بيان کردند و از جمله آنان مولوی محمد عمر سربازي مي باشد
وی در پاسخ به اين شبهه چنين مي نویسد:
((باز سؤال پيدا مي شود که خداوند متعال، مي تواند بنده را به محض پشيمان شدن و توبه کردن او از گناه، ببخشد. چرا حضرت آدم عليه السلام را به توسل به نام حضرت محمد صلى الله عليه وسلم و خواندن ادعيه و کلمات مخصوص واداشت؟ در حالي که برخلاف او وقتي که خواستند ابراهيم عليه السلام را در آتش بيندازند، جبريل نازل شد و از او خواست تا اجازه دهد از خداوند قادر دعا و سؤال کند. اما فرمود: «علمه بحالي يكفيني عن سؤالي»: حالم را مي داند، نيازي به خواستن نيست
جواب اين است که انسانها در دو طبقه جاي دارند مرادان و مريدان، از بندگان کساني که هستند که خود مراد و مطلوب خداوند ذوالجلال هستند و به اصطلاح صحاب ناز بوده و به اين ناز مي ارزند آنان بدون طلب و سوال از تمامي الطلاف الهي برخوردار مي شوند اما بندگان ديگر از گروه مريدين هستند يعني بايد بخواهند و طلب نمايند و به جانب اله العالمين تضرع و زاري نمايند در اين راستا موظفند دعاهايي را ورد نمايند تا مقصدشان برآورده شود تا اولاً با اين کار در بارگاه خداوند متعال اظهار عجز و نياز و مسکنت کرده باشند و ثانياً اهميت و شرافت ادعيه که مشتمل بر صفات و اسماي خداوندي و همچنين اهميت توسل به برايشان پيش از پيش روشن گردد
از اين وجه خداوند متعال در اين دنيا انسانها را اکثر در مقام مريدن امر ميفرمايد توبه به وسيله ي دعاهاي مخصوص و توسل به اسماء و صفات الهي و شخصيت ها و ارواح پاک و مقرب نمونه اي از اثبات مريديت و نيازمند بودن بندگان و شرافت و اهميت متوسل به است دعاي حضرت آدم به کلمات طيبه و توسل او به نام حضرت محمد صلي الله عليه و سلم بر همين مبنا بود البته ثابت است که چنان که گفتيم بندگان مراد بدون هيچگونه سوال و دعاي مورد لطف و عنايت خداوند قدوس قرار گرفته اند از آن جمله حضرت ابراهيم خليل است که وقتي مي خواستند او را در آتش بيندازند جبريل نازل شد و گفت فاسئل ربک حالا وقتش رسيده است که از پروردگارت مدد بخواهي اما آن حضرت با آرامش و اطمينان جواب داد:علمه بحالي يکفيني عن سوالي حالم را مشاهده مي کند بنابراين نيازي به خواستن نيست))
تبین الفرقان مولوی محمد عمر سربازی جلد 2 صفحه348
باز هم طبق معمول شبهات حول بحث توسل از جانب وهابیت را از لسان خود اهل تسنن پاسخ دادیم تا بار دیگر ثابت کنیم توسل یک عقیده اشتراکی بین مذاهب اسلامی و از جمله شیعه و اهل تسنن می باشد و فقط وهابیت است که این عقیده را شرک دانسته و مسلمین را تکفیر می کند.
خادم کوچک اهلبیت
علی شریفی