اولین قائم از اهل بیت(ع)
کد مطلب:18 تاریخ انتشار:24 آبان 1402 - 19:52 تعداد بازدید138
پرسش و پاسخ » عمومی
اولین قائم از اهل بیت(ع)

منظور از اولین قائم از ما اهل بیت(ع) در روایت امام صادق(ع) کیست؟

در روایتی آمده است: 

عن كتاب حسين بن سعيد و النوادر أَبُو الْحَسَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ هَذِهِ الْقِرَاءَةَ قَالَ عَنْهَا سَأَلْتُكَ لَيْسَ عَنْ غَيْرِهَا قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ مُوسَى(ع) حَدَّثَ قَوْمَهُ بِحَدِيثٍ لَمْ يَحْتَمِلُوهُ عَنْهُ فَخَرَجُوا عَلَيْهِ بِمِصْرَ فَقَاتَلُوهُ فَقَاتَلَهُمْ فَقَتَلَهُمْ وَ لِأَنَّ عِيسَى(ع) حَدَّثَ قَوْمَهُ بِحَدِيثٍ فَلَمْ يَحْتَمِلُوهُ عَنْهُ فَخَرَجُوا عَلَيْهِ بِتَكْرِيتَ فَقَاتَلُوهُ فَقَاتَلَهُمْ فَقَتَلَهُمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلى‏ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرِينَ‏ وَ إِنَّهُ أَوَّلُ قَائِمٍ يَقُومُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُحَدِّثُكُمْ بِحَدِيثٍ لَاتَحْتَمِلُونَ فَتَخْرُجُونَ عَلَيْهِ بِرُمَيْلَةِ الدَّسْكَرَةِ فَتُقَاتِلُونَهُ فَيُقَاتِلُكُمْت فَيَقْتُلُكُمْ وَ هِيَ آخِرُ خَارِجَةٍ يَكُونُ ثُمَّ يَجْمَعُ اللَّهُ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ ثُمَّ يُجَاءُ بِمُحَمَّدٍ(ص)

بحار الأنوار، ج‏7، ص284

ابوالحسن بن عبدالله به نقل از ابن ابی یعفور می گوید‼️به محضر امام صادق(ع) رسیدم در حالی که چند نفر از اصحاب در نزد ایشان بود. پس فرمود: ای پسر ابی یعفور! آیا قرآن خوانده‏ای؟ گفت گفتم بله این قرائت را خوانده‏ام. گفت من هم از همین قرائت سوال میپرسم نه از قرائت دیگر. گفت گفتم بله فدایت شوم. 
 
چرا قرآن فرمود⁉️برای اینکه موسی حدیثی به قومش گفت که تحملش نکردند و بر او در شهر خروج کردند. پس کشتند و کشته شدند و آنان را کشت. و برای اینکه عیسی حدیثی برای قومش گفت که تحملش نکرده و بر او در تکریت خروج کردند. پس کشتند و کشته شدند و آنان را کشت. 

و این سخن خداوند است که فرمود پس طایفه‏ای از بنی اسراییل ایمان آوردند و طایفه‏ای کافر شدند. پس مومنان را بر دشمنانشان یاری دادیم و آنان پس از پیروزی آشکار شدند.  
و همانا او اولین قائم است که از میان ما اهل بیت قیام می‏کند. برای شما حدیثی میخواند که تحملش نمی‏کنید. پس بر او در منطقه دسکره(منطقه‏ای در عراق) خروج می‏کنید
 پس با او جنگ می‏کنید و او با شما جنگ می‏کند و شما را می‏کشد و این آخرین خروجی است که اتفاق می‏افتد و سپس ای فرزند یعفور! خداوند جمع می‏کند اولین و آخرین را و سپس حضرت محمد(ص) می‏آید(اشاره به رجعت).
 

پاسخ اینکه:  ‼️

اولاً:

امام صادق(ع) در مقام بیان سنت بیان حدیث و خروج مردم در عصر حضرت موسی و عیسی (ع) بوده و در پی ذکر این دو سنت؛ به قائمی اشاره می‏کند که پیش از او هیچ قائمی از اهلم بیت(ع) بر سنت قیام موسی و عیسی(ع) نبوده و او اولین نفر از میان دوازده قائم برحق است که بر اساس سنت موسی و عیسی(ع) حدیث (سخن تازه) می‏گوید و بر علیه‏اش خروج می‏کنند

بنابراین؛ منظور از قائم مذکور در این روایت، امام دوازدهم(ع) است که پیش از ایشان در بین امامان معصوم(ع) که همگی قائم بر حق بوده‏اند، کسی بر اساس سنت موسی و عیسی(ع) مبتلا به چنین مساله‏ای نشده‏اند. چنانچه امام صادق(ع) فرمود:
«... فَإِذَا هُوَ قَامَ نَشَرَهَا فَلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ إِلَّا لَعَنَهَا».

الغيبة للنعماني، ص308

پس زمانی که آن حضرت قیام کرده و پرچم رسول خدا(ص) را باز نمود، احدی در مشرق و مغرب باقی نمی‏ماند، مگر آنکه ایشان را لعن و دشمنی کند...

دوما:

بر اساس شهادت تاریخ، حضرت موسی و عیسی(ع) هیچگاه جنگ و نبردی با دشمنان خود نداشته و این نقل برخلاف سیره آنان می‏باشد.
 
سوما:

در بخش پایانی روایت، به عدم تکرار خروج و قیام اشاره کرده و بلافاصله به رجعت پیامبر(ص) تصریح می‏فرماید.
 
با این حساب، قائم دوم و سوم و... از اهل بیت(ع) معنایی نخواهد داشت

زیرا روایت مذکور، خروج اولین قائم از اهل بیت(ع) را همان آخرین خروج اهل بیت(ع) دانسته‏ اند.



Share
نظر شما