در روایتی آمده است:
عن كتاب حسين بن سعيد و النوادر أَبُو الْحَسَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ هَذِهِ الْقِرَاءَةَ قَالَ عَنْهَا سَأَلْتُكَ لَيْسَ عَنْ غَيْرِهَا قَالَ فَقُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ مُوسَى(ع) حَدَّثَ قَوْمَهُ بِحَدِيثٍ لَمْ يَحْتَمِلُوهُ عَنْهُ فَخَرَجُوا عَلَيْهِ بِمِصْرَ فَقَاتَلُوهُ فَقَاتَلَهُمْ فَقَتَلَهُمْ وَ لِأَنَّ عِيسَى(ع) حَدَّثَ قَوْمَهُ بِحَدِيثٍ فَلَمْ يَحْتَمِلُوهُ عَنْهُ فَخَرَجُوا عَلَيْهِ بِتَكْرِيتَ فَقَاتَلُوهُ فَقَاتَلَهُمْ فَقَتَلَهُمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرِينَ وَ إِنَّهُ أَوَّلُ قَائِمٍ يَقُومُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُحَدِّثُكُمْ بِحَدِيثٍ لَاتَحْتَمِلُونَ فَتَخْرُجُونَ عَلَيْهِ بِرُمَيْلَةِ الدَّسْكَرَةِ فَتُقَاتِلُونَهُ فَيُقَاتِلُكُمْت فَيَقْتُلُكُمْ وَ هِيَ آخِرُ خَارِجَةٍ يَكُونُ ثُمَّ يَجْمَعُ اللَّهُ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ ثُمَّ يُجَاءُ بِمُحَمَّدٍ(ص)
بحار الأنوار، ج7، ص284
ابوالحسن بن عبدالله به نقل از ابن ابی یعفور می گوید‼️به محضر امام صادق(ع) رسیدم در حالی که چند نفر از اصحاب در نزد ایشان بود. پس فرمود: ای پسر ابی یعفور! آیا قرآن خواندهای؟ گفت گفتم بله این قرائت را خواندهام. گفت من هم از همین قرائت سوال میپرسم نه از قرائت دیگر. گفت گفتم بله فدایت شوم.
چرا قرآن فرمود⁉️برای اینکه موسی حدیثی به قومش گفت که تحملش نکردند و بر او در شهر خروج کردند. پس کشتند و کشته شدند و آنان را کشت. و برای اینکه عیسی حدیثی برای قومش گفت که تحملش نکرده و بر او در تکریت خروج کردند. پس کشتند و کشته شدند و آنان را کشت.
و این سخن خداوند است که فرمود پس طایفهای از بنی اسراییل ایمان آوردند و طایفهای کافر شدند. پس مومنان را بر دشمنانشان یاری دادیم و آنان پس از پیروزی آشکار شدند.
و همانا او اولین قائم است که از میان ما اهل بیت قیام میکند. برای شما حدیثی میخواند که تحملش نمیکنید. پس بر او در منطقه دسکره(منطقهای در عراق) خروج میکنید
پس با او جنگ میکنید و او با شما جنگ میکند و شما را میکشد و این آخرین خروجی است که اتفاق میافتد و سپس ای فرزند یعفور! خداوند جمع میکند اولین و آخرین را و سپس حضرت محمد(ص) میآید(اشاره به رجعت).
پاسخ اینکه: ‼️
اولاً:
امام صادق(ع) در مقام بیان سنت بیان حدیث و خروج مردم در عصر حضرت موسی و عیسی (ع) بوده و در پی ذکر این دو سنت؛ به قائمی اشاره میکند که پیش از او هیچ قائمی از اهلم بیت(ع) بر سنت قیام موسی و عیسی(ع) نبوده و او اولین نفر از میان دوازده قائم برحق است که بر اساس سنت موسی و عیسی(ع) حدیث (سخن تازه) میگوید و بر علیهاش خروج میکنند
بنابراین؛ منظور از قائم مذکور در این روایت، امام دوازدهم(ع) است که پیش از ایشان در بین امامان معصوم(ع) که همگی قائم بر حق بودهاند، کسی بر اساس سنت موسی و عیسی(ع) مبتلا به چنین مسالهای نشدهاند. چنانچه امام صادق(ع) فرمود:
«... فَإِذَا هُوَ قَامَ نَشَرَهَا فَلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ إِلَّا لَعَنَهَا».
الغيبة للنعماني، ص308
پس زمانی که آن حضرت قیام کرده و پرچم رسول خدا(ص) را باز نمود، احدی در مشرق و مغرب باقی نمیماند، مگر آنکه ایشان را لعن و دشمنی کند...
دوما:
بر اساس شهادت تاریخ، حضرت موسی و عیسی(ع) هیچگاه جنگ و نبردی با دشمنان خود نداشته و این نقل برخلاف سیره آنان میباشد.
سوما:
در بخش پایانی روایت، به عدم تکرار خروج و قیام اشاره کرده و بلافاصله به رجعت پیامبر(ص) تصریح میفرماید.
با این حساب، قائم دوم و سوم و... از اهل بیت(ع) معنایی نخواهد داشت
زیرا روایت مذکور، خروج اولین قائم از اهل بیت(ع) را همان آخرین خروج اهل بیت(ع) دانسته اند.